Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Opel Strular...

Startad av peter_bjork_lund · 2007-07-05 · 3 svar

peter_bjork_lundTrådstart
Hej! Har läst en hel del på olika forum för att försöka bilda mig en uppfattning om vad det kan vara för fel på bilen. Hur som... det här är historien om min bil.
Det är en Opel Kadett karavan fun av 1991-årsmodell. En 1,6:a

Bilen har gått bra... inga strul... en dag började den gå tungt på startmotorn, men den startade... trodde batteriet var dåligt, men märkte först senare att det inte var så. Vissa tillfällen startade bilen jättelätt... startmotorn gick som vanligt, allt var frid och fröjd och ibland gick startmotorn jättetungt. Kunde variera från försök till försök.

Nu är startmotorn likadan. Du kan starta bilen... åka iväg till affären och parkera. När du kommer ut kanske den är helt död. Håller du på en stund så börjar startmotorn så sakteliga röra på sig och efter mycket kämpande startar bilen. Ja... förutom igår då, för då startade bilen och dog igen och sen gick den inte att få igång. Jag bytte tändstift och har testat gnistan på allihop. De ger gnista. Och blöta blev de också så soppa kommer fram.

Jag bara upplever att bilen är väldigt opålitlig... fick igång den efter mycket meck, men litar inte på att den startar i morgon... Är det någon som har några tips på vad det kan vara? Det kan ju vara flera fel...kanske?
Och är det någon som har några fler tips på vad jag ska kolla?

mvh
Peter
evawelam
Batteriet har du kollat fårstår jag, sen skulle jag syna jordpunkterna till batteri och mellan kaross och motor. är de ok skulle jag misstänka att det var måt knas med startmotorn. Skulle även kunna vara tändningslåset, men det e mindre troligt....
Rose
Bilen har funkat sista tiden... ska slänga ett öga på jordpunkterna vid tillfälle... men du vet vad de säger: Don't fix it if it ain't broken... =)
Tack för tipset hur som helst...
/Peter
Kostya
Kan vara en halvklen cell i batteriet, då visar voltmätare ändå 12V om man inte mäter under belastning.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil