Bbaittyshulzea93412011-09-07 · #Japp, jag håller på och dammsuger efter en ny hallgivare, men det verkar stört omöjligt att hitta ngn, tycker det är onödigt att slänga ut nästan 800:- ifall det inte är den
Mvh Mats
Hallgivarna på desa är i regel hyfsatt lätt utbyttbara och har även avhandlats en hel del bara på det här forumet. Även om dessa inte officiellt säljs lösa av VW så finns dessa oss bilelektriska verkstäder för några hundra. Men kollmät denna som beskrivet tidigare i tråden att den då ger pulser som den skall och har med varit med om bilar med strulande hallgivare utan att någon felkod satts för det.
Bbaittyshulzea93412011-09-14 · #Har beställt en ny hallgivare som kommer imorgon, är den svår att byta själv? hur går man tillväga?. Skall vara i Tomelilla i helgen, så på måndag skall det bli upp till bevis om det var den som var problemet...
Bbaittyshulzea93412011-09-15 · #Ok en sista fråga bara, hur vet man när motorn står i tändläge för cylinder 1 samt, släpper man fördelaren med insexskruvarna, måste man inte göra en tänd inställning sen då? då man rubbar dess position? står i startgroparna här, behöver bara svar på detta, så är det klart sen..
Enklast som även jag brukar utgå från att innan losstagning av fördelaren så märks/ristas dels fördelararmen och så rotorns läge mot fördelarkanten. Med detta så brukar det sedan inte ställa till det tå tändläget justeras av sturboxen och dess givare och det har iaf fungerat för mig alla gånger jag tex lossat fördelaren.
Utan att läsa allt som är skrivet i tråden, den drar inte i sig olja som den går lite ½bra på när den är så pass varm att den kan förbränna det?
Bbaittyshulzea93412011-09-15 · #Har nu bytt Hallgivaren, startar bilen och den misständer på ett sådant sett som den gjorde när den krånglade som mest, har demonterat och monterat efter anvisningar, när jag tänker på det så på gamla givaren, sitter givaren precis under kontakten och på nya mitt emot om man säger så, vet inte om det har ngn betydelse då tallriken bara har ett hål?, men nu är jag så less på detta att jag skiter i den nu, får ta tag i det nästa vecka, men återkommer med upplösningen.
ps. den drar ingen avsevärd mängd olja mig vetligen, vad tänkte du att det kunde vara för fel? är öppen för det mesta nu.
@Milkshaken 71439 wrote:Har du separata tändspolar till den eller en kraftig som går till alla?
Om en så kan du kolla dess kontakter, samt jorden...
Men har du kollat upp mina tips? En tändspole ska väl inte vara så dyr eller svår att få tag på hos nån skrot eller på laga.se
Kan även vara sladdar till fördelaren, byt den tunna som går från tändspolen till fördelaren...
Jo just jorden på dessa är en känslig punk som jag med hade vissa problem med den tidigare ägda 75000 mila caravellen (2,5 95:a) till att som sagt tändspole med sin inbyggda tändmodul också kan spöka med liknande fenomen. En sådan tändspole med tändmodul betingar annars tex hos Bltema till runda 369:-.
Med hallgivaren så spelar detta ingen roll då dessa finns i två utföranden så det bör fungera på som vanligt med denna.
Bbaittyshulzea93412011-09-16 · #Oj, ursäkta jag har nog glömt att skriva/besvara angående tändspole, men den bytte jag för 1 halvårsen, så det vore väl fasen om det skulle vara den igen. Men nästa vecka kommer 2 kompisar, så då skall varje kabel/kontakt genomsökas..
Nä då kan den högst troligt avskrivas och vet med att det kan vara god idé att se äver diverse kablage där på tändsidan.
jag ser det inte alls som helt uteslutet med tändspolen, trots att den är ny... Tvärtom, måndagsex förekommer inom all tillverkning.
Ja inget är omöjligt som Gunde med brukar säga,, ;-)
Denna kan man annars med kontrollmäta att båda kretsarna är intakta och även se om det finns sprickor i densamma och visst har en annan med sprungit på ett och annat måndags exemplar.
Mmilesyandextay1262011-09-18 · #Har liknande problem med VW Caravelle -99. bensin. Inga problem att starta men efter ett par minuter när jag kör på hög växel hackar motorn - känns som den inte tänder på alla cylindrar - (när jag kopplar ur och gasar rusar motorn som den skall.) När jag växlat ner för att få upp varvtalet går den normalt men ibland återkommer problemet även när jag kör ett tag särskilt när motorn får lite motstånd som i uppförsbackar. F ö övrigt går bilen bra när motorn väl blivit varm.
Har bytt rotor och fördelarlock samt 2 st temperaturgivare som sitter på motorblocket (verkstaden gjorde en datorkoll som sade att givarna angav för låga temperaturer). Bytte för ca 3 år sedan även tändstift och tändkablar. Har kollat tändstiften - ser ok ut så vitt jag förstår. Problemet verkar inte påverkas av om det är torrt eller fuktig väder. Är ingen expert på bilar så använd inte för komplicerade termer om har några tips på vad felet kan bero på.
/Ola