Har bilen gått långt och hur många mil har den rullat med dess tändstift?
Vet med sådana bilar att tändspolen med sin inbyggda tändmodul (
https://bilder.lagabasen.se/delar/1116/111617910vy1.jpg) kan ge sådana fenomen. Men börja där med att kontrollera dess jordning är god.
Bbaittyshulzea93412011-09-20 · #Som sagt har provat med hallgivaren ifrån mekonomen, men den gick riktigt dåligt med den i, bytte tillbaka så gick den som den skulle, ha ha har snart en Transporter till salu som är billig =), skall leta upp en ny fördelar på skroten och prova..
AAlkvettern2011-09-20 · #Gjort kompprov än?
Tycker inte du bör ödsla tid och pengar på givare om du inte har felkoder förrän du har annat som pekar på det.
Jag står fast vid min diagnos på första sidan i tråden och för varje sida tror jag mer och mer på den ;)
Fram med verktygslådan igen bara, sälja är för de som ger upp :)
Jo i för att med utröna eventuella problem med lyftare kan man visst där med pröva en lite tunnare olja och se om det hjälper upp situationen.
Annars är det lätt att bli salig i sin tro,,, ;-)
AAlkvettern2011-09-21 · #Precis, för det är när man är som mest övertygad om ett problem det alltid visar sig vara nåt annat :)
Jo är med klart villig att erkänna det,, och med det erfarit mängder med "problembilar" genom åren.
Men visst gråa håren har väl med detta till vissa delar blivit fler också. :-)
Mmilesyandextay1262011-09-21 · #Till Peter H
Caravellen (-99) har gått ca 5000 mil sedan jag bytte tändstift dec 2007 - bytte samtidigt även tändkablar och tändslutsteg (?). Den har gått ca 28 000 mil totalt. Rotor och fördelarlock har jag bytt ca 3 ggr sedan dec 2007.
Ola
Då är den ju knappt inkörd ju,, men beroende på typen av tändstift kan det där vara idé att byta dessa. Även om problemsymton av egna erfarenheter inte direkt kopplar till risiga sådana. Jo då byttes troligt med tändspolen som är ihopbyggd med tändmodul/tändslutsteg.
Men igen om det med var ett tag sedan motoroljan byttes så testa där som sagt att byta till en tunnare olja.
Bbaittyshulzea93412011-12-01 · #Hej på er alla i denna disskusion, vet att jag varit dålig på att uppdatera hur det gått med min transporter. Har monterat in en ny fördelare, bilen har stått i 3 dagar, och när jag skulle provköra den efter det, så hör och häpna går den som en klocka, så det verkar som detta var problemet, den förbaskade hallgivaren. Så tack allihopa för eran hjälp...
Jo har även för egen del sedan länge tappat räkningen på bytta hallgivare för just dessa motorer.
Men kul att det så även var det i ditt fall med och förhoppningsvis har en driftssäker bil och stort plus för slutrapporten med. :-)