För en händig amatör mek är det inga problem att byta topp-packning på din bil, det är dessutom lätt att hitta delar till den både nytt och begagnat. Om jag förstod dig rätt så har du en Haynes bok till bilen ,och där står precis hur du ska göra.
Jag har en ford mondeo 94 2.0 GLX som jag köpte förra året, har bara 17mil eller så kvar tills mätaren står på 25000(alltid servad).
Massa ägare innan mig såklart men den har alltid kört perfekt och problemfritt, fram till för tre dagar sedan.
jag körde till jobbet som vanligt och noterade då ett underligt knackande ljud underifrån bilen och den kändes lite väl tung i accellererandet när man växlade(vanligtvis kan man gasa upp attans snabbt), jobbade och på väg hem hördes samma ljud, kanske lite mer tillochmed, blev orolig och tittade på tempmätaren men den stog på noll så jag trodde det var lungt (vad jag önskat att jag bläddrat i detta forum innan), 300m från min parkering dör bilen helt(oljelampa och batterilampa börjar lysa, motorn slocknar och det ryker ur huven) inte bra. Poppar huven(det ryker mera) och ser att det inte finns en droppe vatten, hämtar vatten och slänger i dryga 6l i omgångar. Provar starta men den vill fortfarande inte.
På natten gör jag sedan ett försök till då jag hoppas att den bara behövde bli kall, den går igång på andra försöket(fast den låter förskräckligt) och på tomgång spyr den ut ganska mycket vita avgaser(ser det markant fast det nästan är kolsvart). men det gick ändå att köra upp den till parkeringen. Provar starta den dagen efter(kollade oljestickan först, ja den var mer brun än svart och har aldrig blivit bytt så länge jag haft den), forden startar upp motsträvigt fast det låter som den ska dö och jag får vrida om nyckeln ett par gånger och ge gas, på tomgång var avgaserna normala och jag såg inga spår av nått vitt, tittar under bilen och visst droppar det lite vatten från mitten av bilen(men det har det antagligen alltid gjort), vågar inte köra den någon tur då men skulle kanske gjort det. Stänger av och tänker ok får väl bara köra ner den till någon mekaniker och byta olja och rensa nåt så är det väl bra. Men idag när jag prova(riktigt varmt mitt på dagen) så ville den inte starta upp, nästan som motorn ville börja dra runt men sen ändrade sig och slog av.
Inte föratt jag skulle ha någon chans att fixa detta själv(gör endast saker som är markerat med en skiftnyckel som svårighetsgrad i min hayneshandbok)
men min svärfar är en gammalmekare så jag tänkte försöka tvinga honom att vara med, förstår att topplockspackningen(nytt ord jag precis lärt mig) är ett måste att kolla/fixa, och antagligen byta olja, plus kanske lite smågrejer. Men eftersom bilen inte vill röra sig undrar jag om detta är reparationer man klarar göra på en öppenparkeringsplats(just att få reda på om jag slipper slipa utan det bara räcker med att byta topplocket(packningen?))? hur svårt är det att hitta rätt reservdelar, går det bra att plocka det man tror är rätt från mekonomens lista eller måste prylar specialbeställas, eller ska jag ge mig ut på jakt bland göteborgs bilskrotar antar att jag kommer behöva massa jox och sladd och nya kablar som antagligen är slitna också.
Eller skulle en mekaniker kunna fixa allt lätt över en dag för typ 2000:- plus material, vad går det på igentligen?
Är det någon ide att försöka rädda min älskling?
Tack på förhand och hoppas ni ursäktar min enorma okunskap om bilmeck
Massa ägare innan mig såklart men den har alltid kört perfekt och problemfritt, fram till för tre dagar sedan.
jag körde till jobbet som vanligt och noterade då ett underligt knackande ljud underifrån bilen och den kändes lite väl tung i accellererandet när man växlade(vanligtvis kan man gasa upp attans snabbt), jobbade och på väg hem hördes samma ljud, kanske lite mer tillochmed, blev orolig och tittade på tempmätaren men den stog på noll så jag trodde det var lungt (vad jag önskat att jag bläddrat i detta forum innan), 300m från min parkering dör bilen helt(oljelampa och batterilampa börjar lysa, motorn slocknar och det ryker ur huven) inte bra. Poppar huven(det ryker mera) och ser att det inte finns en droppe vatten, hämtar vatten och slänger i dryga 6l i omgångar. Provar starta men den vill fortfarande inte.
På natten gör jag sedan ett försök till då jag hoppas att den bara behövde bli kall, den går igång på andra försöket(fast den låter förskräckligt) och på tomgång spyr den ut ganska mycket vita avgaser(ser det markant fast det nästan är kolsvart). men det gick ändå att köra upp den till parkeringen. Provar starta den dagen efter(kollade oljestickan först, ja den var mer brun än svart och har aldrig blivit bytt så länge jag haft den), forden startar upp motsträvigt fast det låter som den ska dö och jag får vrida om nyckeln ett par gånger och ge gas, på tomgång var avgaserna normala och jag såg inga spår av nått vitt, tittar under bilen och visst droppar det lite vatten från mitten av bilen(men det har det antagligen alltid gjort), vågar inte köra den någon tur då men skulle kanske gjort det. Stänger av och tänker ok får väl bara köra ner den till någon mekaniker och byta olja och rensa nåt så är det väl bra. Men idag när jag prova(riktigt varmt mitt på dagen) så ville den inte starta upp, nästan som motorn ville börja dra runt men sen ändrade sig och slog av.
Inte föratt jag skulle ha någon chans att fixa detta själv(gör endast saker som är markerat med en skiftnyckel som svårighetsgrad i min hayneshandbok)
men min svärfar är en gammalmekare så jag tänkte försöka tvinga honom att vara med, förstår att topplockspackningen(nytt ord jag precis lärt mig) är ett måste att kolla/fixa, och antagligen byta olja, plus kanske lite smågrejer. Men eftersom bilen inte vill röra sig undrar jag om detta är reparationer man klarar göra på en öppenparkeringsplats(just att få reda på om jag slipper slipa utan det bara räcker med att byta topplocket(packningen?))? hur svårt är det att hitta rätt reservdelar, går det bra att plocka det man tror är rätt från mekonomens lista eller måste prylar specialbeställas, eller ska jag ge mig ut på jakt bland göteborgs bilskrotar antar att jag kommer behöva massa jox och sladd och nya kablar som antagligen är slitna också.
Eller skulle en mekaniker kunna fixa allt lätt över en dag för typ 2000:- plus material, vad går det på igentligen?
Är det någon ide att försöka rädda min älskling?
Tack på förhand och hoppas ni ursäktar min enorma okunskap om bilmeck