Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

paj styrning o generatorlampa som lyser...

Startad av Kimpan · 2008-05-28 · 4 svar

KimpanTrådstart
Hej,
Ägare till SAAB 9000, -96 som gått ca 27ooo mil här. Snälla hjälp mig någon, vad kan det vara för fel, jag kan inte detta med bilar.

Igår körde jag den på en skumpig väg, parkerade och skulle 5 tim senare köra den igen.

1. Upptäcker då att kopplingen är jättetrög men funkar.
2. Efter ngn km börjar batteri/generatorlampan lysa.
3. Styrningen/servon la av. Jag kunde knappt få bilen att svänga, ratten satt som fastväxt.

Lämnade bilen och hämtade den senare, kopplingen verkade inte trög längre. Körde hem den med våld. Nu står den hemma och jag undrar om detta blir dyrbart. Finns det någon som har någon tanke på vad det kan vara?
Kan något hoppat loss då jag körde på den skumpiga vägen?

Bilen är annars en pärla.
sigge21
Det med kopplingen har jag inte någon bra teori om, men vad gäller det andra, det är inte så att drivremmen till generatorn och styrservon har gått av?? Låter ganska troligt om felen kom samtidigt...
slirfeldt
Jo det låter med rätt logiskt att just drivremmen gått av, just då som både laddlampan som servostyrning lade av, sådär med en ny rem är det troligt ordning på den igen och bör inte bli vidare kostbart att få detta gjort.

Likaså kopplingens beteénde är lite knepigare då den plötsligt blev bra igen,,
Weird_G
nu kan jag ju yra , men har inte den bilen hydralisk kopplig ?
Kan vara värt att kolla nivån på bromsvätskan . för det är väll samma som till kopplingen ? eller är det på äldre saabar ?:OO
slirfeldt
Jo det stämmer, det är hydralisk koppling på dessa (osäker dock om det är samma behållare i dessa) och visst kontrollera nivån är ju inte fle, men är ingen direkt logiskt lösning med dess symtom bara.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil