DdykareTrådstart2007-01-29Hej
Hos TDI år 2002 vid tändningsläget klickar startmotor utan att spänningen sjunker och motor startar inte vid minusgrader. Däremot sjunker spänningen och motor startar vid plusgrader. Varför?
Lade ihop dina 3 trådar till 1.
Anders P
prova knacka lite med en hammare eller en järnstång LAGOM HÅRT ( du skall ju inte slå sönder den) på startmotorn eller den mindre korven som sitter på sidan(startsolenoiden)
går den igång då ?? då kan man demontera solenoiden och smörja upp den.
eller lämna in och renovera den / utbytes
förresten hur långt har bilen gått ??
För att hitta startmotor måste jag lyfta bilen och leta efter den underifrån, eller hur? Passaten har gått 8500 mil.
Allting är inte lätt......det är kallt och skitigt men... man kan ju lämna in den på verkstad också.
förr när jag inte hade garage brukade jag köra till Ok och deras gör det självhall
det är ju inga stora pengar för att göra ett litet jobb
8500mil kanske lite tidigt att startmotorn börjar bråka då.......eller vad tror ni andra ?
Kan det inte också vara tändkontaktfel? Jag får spänningsfall vid startmotorstart vid plusgrader men inte vid minusgrader.
Hej
Hos TDI år 2002 vid tändningsläget klickar startmotor utan att spänningen sjunker och motor startar inte vid minusgrader. Däremot sjunker spänningen och motor startar vid plusgrader. Varför?
Kan det inte också vara tändkontaktfel? Jag får spänningsfall vid startmotorstart vid plusgrader men inte vid minusgrader.
Fick 1,225+1,24+1,24+1,24+1,24+1,2 med syraprovare vid -1,5 oC.
Belastningsprov gav 80% effekt utan uppladdning före.
testresultaten låter väl rätt så hyfsat tycker jag
Skulle nog kolla upp startmotorn, även om den inte gått så långt så kan det ju ha blivit många starter.
Ta bort starten och kolla kolen i den, kan ju vara dom som börjar ta slut.
Men som sagt, prova att knacka lite försiktigt på den först och se om det hjälper.
Om det gör det är det säkert kolen...
Hej
Hos TDI år 2002 vid tändningsläget klickar startmotor utan att spänningen sjunker och motor startar inte vid minusgrader. Däremot sjunker spänningen och motor startar vid plusgrader. Varför?
Kan det inte också vara tändkontaktfel? Jag får spänningsfall vid startmotorstart vid plusgrader men inte vid minusgrader.
Fick 1,225+1,24+1,24+1,24+1,24+1,2 med syraprovare vid -1,5 oC.
Bilen är en VW Passat. Vilåspänning mät både på karossen och mellan poler: 12.5 V. Lägsta spänningsfall vid startögonbliket vid plusgrader och då motor startar: 9.5 V. Laddar batteriet. Konstigt att provet utan föregånde laddning gav 80% kapacitet vid några plusgrader men syraprov gav usla 1,225+1,24+1,24+1,24+1,24+1,2 vid
-1,5 oC. Vidare planerar jag smörja upp en del på startmotor.
Spänningsfall under uppvärmningen av glödtändarna är cirka 11.5 V.
Motor startade inte under en halv timmes tändningsförsök. Efter en timme slog jag lite med hjulnyckel på måfå mot startmotorområdet. Efter det så startade motor. Utetemperatur var -1.5 oC.
Solenoiden på startmotorn kan också börja fungera när man knackar på den. Det eller kolen gissar jag på.
Hej igen
Upptäckte att startmotor inte var ordentiligt fastskrovat till växellåden. En bult fattades. Skruvade den på plats. Smörjde in solenoiden. Kolven var helt torr och hade hade rispor på ytan. Efter det dog den helt. Monterade in en annan solenoid från skroten och fungerade vid plusgrader. Nästa morgon efter frostig natt klickade inte ens vid tädningsförsöken. Glödtändarlampa slocknade mystisk snabbt vid varje tändförsök. I morse startade ändå motor utan problem vid -0,5 oC. Funderar lämna in bilen till bilelektriker eller rengöra och fetta in hela startmotor med tanke på att bulten fattades.
om den har hängt på sniskan kanske den har skadat kuggarna så den inte kommer åt...