Passat 1.8t -99, saknar tomgång samt går mycket dåligt

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22037
    pingu74
    Deltagare

    Jag har en Passat 1.8T-99 som stått avställd ett tag pga läckande oljekyl. När sedan detta fixats testkördes bilen utan problem och den gick bra. Bilen stod ytterligare en tid, bilens batteri laddats upp och det var dags att starta upp den igen ett tag senare fanns inte ett uns av tomgång. Bilen kan med svårighet hållas levande runt 1000-2000 varv med kraftigt pendlande varvtal och den svarar inte på mer gas. Bilen stod i carport under tiden mellan reparation tills den skulle startas igång igen. (Två månader ca)

    Vad kan ha hänt? Fukt i elsystemet/kontaktdon? Har spjällhuset rasat? Vacumslangar eller liknande? Var börjar jag lämpligast, någon som har erfarenhet av liknande fel?

    Mvh Jonas

    #81334
    slirfeldt
    Deltagare

    Förekommer dessa fenomen oavsett kall som varm motor? Prövat lägga av minuspolen en stund för att se om detta hjälper upp situationen.
    Misstänks vakumläcka brukar felsökning med startgas ge goda resultat vid eventuellt läckage. Som dock kan bli svårt i fallet om det inte går att hålla liv i motorn i fråga.

    Spana även in detta mera märkes specifika forum om mera modellspecifikt fel kan misstänkas:https://vwpc.se/phpbb3/viewforum.php?f=8&sid=1aab226891afc7798c9859aaa9a1b4a8

    #81337
    LeMarg
    Deltagare

    Jag har hängt av polen, tagit en kopp kaffe och kollat igen, samma problem kvarstod. 🙂

    Problemet är just att hålla liv i bilen, om den blir varm kan den ibland hålla sig på tomgång så det kan kanske gå att kolla med startgas, annars får det bli visuell koll. Annars antar jag det blir att kolla luftmassemätare och spjällhus osv, kan jag som lekman göra det på något enkelt sätt eller måste bilen in på verkstad då?

    Ett förslag jag fått är fukt i kontaktdon etc, kan sådant uppstå om bilen stått? Den har ju som sagt stått i carport ute sedan det tidigare felet fixades.

    Mvh Jonas

    #81339
    slirfeldt
    Deltagare

    Ja en allmän översyn av dess elektriska kontaktdon är i samman hanger aldrig fel att göra. Även om inte den korta tids stillastående kan orsakat detta ens i ösregn.
    Men visst det låter annars som det skulle kunna var ett rätt rejält läckage på någon vakumslang eller som till och med lossnat som kan då är mera troligt i fallet.

    Pröva med om motorn går bättre med urdragen kontakt till just luftmängdmätaren.
    Bästa vore ju som vanligt att ta ut eventuell felkod för problemet.
    Finns en del klart prisvärda sådana som tex denna som jag själv använt mycket och passar bland annat dessa modeller.
    https://www.24.se/obd2-felkodslasare-p-552-c-227.aspx

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?