Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Passat 92 diesel - Temp problem

Startad av candyman · 2003-06-23 · 8 svar

candymanTrådstart
Jag har frågat tidigare om samma problem men nu har jag fixat lite sedan sist. Det är så att bilen går för högt i temp, särskilt när jag kör i stan. På landsväg går det bättre men om det kommer en backe kan den börja koka.

Jag kör nu utan termostat men det blir inte bättre. Blockpackningen har jag bytt eftersom att den var trasig (slangarna blev som ballonger). Jag har även bytt givaren till kylarfäkten samt att jag rengjort kylaren.

Jag har varit inne på att det kan vara vattenpumpen, men den läcker varken vatten eller låter illa. På tomgång så pumpar den inte så mycket men om jag gasar på kommer det mer. Ska det vara så? Vad tror ni att det kan vara?

//Johan
Greymane
Köp en ny termostat så kan nog bli bättre för om du kör utan så får du inte upp cirkulationen och bilen går varm och kolla fläken så att den funkar.
candyman
Den jag har haft i bilen var ny... Och fläkten fungerar den går på vid ca 105-107 c
mekaren82
bytt kylare är den ärjad och spröd så är det bara att bytta!!
candyman
så ni tror inte det är fel på pumpen?
mekaren82
nej rent logiskt så pumpar den mindre på tomgång lika med lägre varv
och pumpar mer på höga varv!!
var kyllaren spröd eller fatas det kylkanaler för luften!!
Henka
topplocket kanske har blivit skevt om den har kokat, då hjälper det inte att byta packning
candyman
Topplocket är inte skevt nix pix...
Christer Gustafson
Hej!
Du har inte två givare då, en som startar vid cirka 80C
och en nödgivare som starta vid cirka 100C
Hade lika på Mercan att den blev varm i stadskörning
bytte då termostaten (87C) först men det hjälpte icke
var något relär som jag ej hittade så jag kopplade
jorden från magnetkopplingen i fläkten direkt till givaren
på 80C och nu ligger tempen konstant på 87C

Fler trådar i Hjälpforumet Bil