Om det är en 1.8T så är det antagligen läckage i gummislangen till turbon. Den tjuv-drar luft helt enkelt. Om det endast händer när den är varm är det troligen laddluftskylaren. Alternativt är tryckbränslepumpen på väg att säga "-Hej då!" Då visslar den oftast ganska rejält. Men kolla slangen till turbon först du. Om det är en turbo vill säga...
Jag har en Passat 97 som rycker kraftigt vid gaspådrag, har någon nån aning om vad som kan vara fel? har bytt tändstift.