Passat -99 stannar dör

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11315
    Tavve
    Deltagare

    Passat 1,8t -99, 18000mil, APU-motor

    Vid tomgång tappar den varvtalet för en kort stund och dör. Landsvägskörning 110 km/h med farthållare, tappar den varvtalet för en kort stund för att i nästa moment komma igång igen. Hinner endast tappa 1-3km/h på hastigheten. Problemet kommer oavsett om motorn är varm eller kall, varvtalet spelar inte heller en roll, men på tomgång hinner bilen dö. Felet är sporadiskt (tät efter varandra, 1ggr och lång tid till nästa tillfälle), men har uppstått de senaste 3v.

    Meca har felsökt i mer än 1,5 tim utan att hitta felet men har uteslutit olika saker. Har bytt tidigare delar som luftmassemätare, laddtrycksventil (tror jag), kombiinstrumentet, vakumslangar, slang till topplocket (ventilation), vevaxelgivaren (men den var inte trasig). Det kommer inte fram någon felkod heller och Meca ser inte felet på sin dator. Vissa av sakerna är bytta p.g.a. felkoder ang. turbo som är ok enligt Meca.

    Jag har öppnat och tittat på kontakter till olika givare, sprutat kontaktspray i säkerhets skull, dock utan framgång.

    Ska besikta bilen den 16/3 och om en vecka ska jag använda bilen i bostadsflytt på 100mil. Vill att den ska kännas trygg till dessa tillfällen.

    Är det någon som vet vad felet är?

    Tacksam för svar!

    #55533
    tjejen
    Deltagare

    Brukar alltid vara hallgivare när man frågar via detta forum om vw’s fel.
    Jag har ingen aning även om jag också kör Passat 1,8t. Ett tips är att kolla dem på Passat-forum, länken kommer här:

    https://vwpc.se/phpbb/

    Dom besitter massor av information om just Passater

    #55536
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo och om dessa hallgivare har det även på denna sida omnämts en hel del genom åren så lite info finns det allt med här,, 😉

    Men annars är dessa typer av sporadiska fel rätt skumma att hitta, även i många fel med eventuella felkoder,, men som sagt det har blivit lite av en klassiker detta med hallgivaren och dessa maskiner.

    #55545
    berit
    Deltagare

    Hallå,

    Jag vet att det förekommit glapp i kontaktstycken (på kabelmattan)till spridarna på 1,8t, stiften blir slappa och glappar. Om detta inte sker mkt frekvent, alltså många tändmissar i följd, kan det hända att man inte får felkoder.
    På tomgång skulle ju en cylinders plötsliga bortfall kunna få motorn att stanna. Vid landsvägskörning blir det ju en effektförlust när den går på tre men den dör ju inte…

    Det glappar ju någonstans, helt klart, kan vara i anslutningen till ngn komponent, innuti en kabelmatta, el rent av i motorstyrboxen 😡

    Med den här typen av lite svårare fel tycker jag att man ska utnyttja märkesverkstädernas expertis. Dom har databaser med udda fel att söka i och varje gång dom stöter på något nytt rapporteras det till “supporten” och informationen blir tillgänglig för andra anslutna verkstäder.

    Det finns en stor chans att den auktoriserade verkstan kan gå mera “rakt på”, kortare felsökningstid = billigare.
    Dessutom har dom allra flesta märkesverkstäder också ett max belopp för felsökning på 1-2 timmar. Det gör att dom kan få jobba länge, till en för dig relativt låg kostnad.
    Märkesverkstan har också en annan möjlighet att prova komponenter och sedan lägga tillbaka på lagret.:upp

    Det verkar ju vara ett irriterande fel du har, men jag tror inte att den kommer att stanna under flyttlasset. Och gör den det blir det lättare att felsöka :OO

    När det gäller bilprovningen så blir det inga problem med miljökontrollen om den inte plötsligt börjar missstända en hel massa under avgasprovet el vägrar gå på tomgång.

    Skulle uppskatta mkt om du rapporterade här när det löst sig!

    #55556

    Tack för tipsen!

    Bilen verkar inte dö på en cylinder för det tar som tvärstopp i motorn för en kort stund och för att nästa stund komma igång igen.

    På jobbet hade Volvoägare haft problem med reläet till bränslepumpen, enligt Haynes ska det finnas ett relä till bränslepumpen. Dock hittade jag inte reläet genom att titta via säkringspanelen. Finns det ett relä? Jag tänkte om det är någon lödning som har spruckit och behöver lödas om.

    Motorstyrboxen tänker jag inte ta lös ännu för att söka efter kallödningar, stor risk att tappa motoinställningar och det får bli en mera sista utväg.

    Jag går till märkesverkstan och de får felsöka med ett maxbelopp/maxtid. Sist när de felsökte för kombiinstrumentet hade jag fått en maxtid på 1tim. När jag skulle betala ville de debitera för 4–5tim, de fick skriva ned tiden till 1tim. Men det kändes som de tog igen viss kostnad vid byte av kombiinstrumentet. Dock kan jag tycka att de var långsamma/dålig på felsökning för de visste ungefär var felet var, man behöver ju inte felsöka från baklyktan och framåt!

    Hallgivaren har jag läst om, stämmer de att det är alltid hallgivaren eller chansar man? Eller är det Passatens akilleshäl?

    Jag återkommer när jag vet vad felet är.

    Jag tycker det är svårt att söka på denna sajt, svårt att begränsa resultaten, det blir så många svar. Hur gör för att begränsa.

    #55557
    Gladan
    Deltagare

    Jag har en Seat Alhambra-99, som jag haft typ samma fel på.
    Jag höll på i 8 månader att hitta felet och 15 tusen fattigare.
    Jag hade två fel som gav samma symtom.

    Det första var 15 spänningen till bränsle pumps reläna.

    Det andra var 15 spänningen till “motorstyrdonet”.

    Själv är jag inte så haj på bilel. Jag hade lämnat in den på BDH här i Övik.
    Och grabbarna där fixade det. Bilen var helt hopplös på slutet, knappt att man vågade ta den till affären.

    Hoppas att det kan hjälpa dig med dina problem. Du kan väl medela här om det skulle funka.

    Lycka till önskar Daniel från Örnsköldsvik!

    #55559

    @Abbe1980 42128 wrote:

    Jag har en Seat Alhambra-99, som jag haft typ samma fel på.
    Jag höll på i 8 månader att hitta felet och 15 tusen fattigare.
    Jag hade två fel som gav samma symtom.

    Det första var 15 spänningen till bränsle pumps reläna.

    Det andra var 15 spänningen till “motorstyrdonet”.

    Själv är jag inte så haj på bilel. Jag hade lämnat in den på BDH här i Övik.
    Och grabbarna där fixade det. Bilen var helt hopplös på slutet, knappt att man vågade ta den till affären.

    Hoppas att det kan hjälpa dig med dina problem. Du kan väl medela här om det skulle funka.

    Lycka till önskar Daniel från Örnsköldsvik!

    Tack för svaren!

    Vet du mera exakt vad de gjorde med bränslerelä och motorstyrdonet, eller låg problemet utanför dessa prylar, typ jordpunkt?

    #55610

    Lämnade in den på märkesverkstan och de skulle felsöka tills de hittade felet, dock skulle jag betala max 2000:- Dessutom skulle de inte byta delar utan att kontaktat mig.

    Ingen ringde och sambon ringde för att höra hur det gick med bilen andra dagen. Den var visst klar och fanns att hämta. De hade väl glömt att ringa.

    Det hade bytt delar utan att kontakta mig, men det var inte allt för dyra delar. När jag jämnför priset på en länkarm, luftmassemätare mellan VW och Laitis, så är länkarmen lite dyrare på VW, men luftmassemätaren istället billigare.

    Som ni märker låg problemet i luftmassemätaren som blev bytt för typ 4000 mil sedan. Måste gå igenom luftburken med luftfiltret, småskit sabbar luftmassemätaren.

    Det positiva med felsökningen var att det kostade endast 200:-, alltså 1/10-del av maxkostnaden.

    Den hära gången får märkesverkstan betyg 4 av 5 möjliga, hade blivit max om de hade kontaktat oss när bilen var klar och vilka delar de tänkte byta.

    Nu i efterskott hade det blivit billigare att bara lämna till märkesverkstan och inte först till Meca. Man lär så länge man lever.

    #55613
    berit
    Deltagare

    Tack för rapporten!

    Skall du reklamera hos Meca, Dom borde ju vara skyldiga lite efter att ha misslyckats såpass? Pengar tillbaka eller annan kompensation:utrop

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?