Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Passat TDI -03 Skakar vid gaspådrag.

Startad av Stiipen · 2012-05-31 · 2 svar

StiipenTrådstart
Fick problem me passaten förra helgen när jag skulle göra en omkörning. Märkte att den vibrerade lite lätt vid omkörningen, det vart bara värre o värre och efter cirka 3 mil så skakade bilen ordentligt så fort man gasade lite kraftigare. Låter även lite skumt på tomgång...knackar lite lätt. Märkte inget själv men andra sa även att dom tyckte att den kändes orkeslös. Fick tips om att de kunde vara turbon som gett upp men den är de inget fel på. Vet inte riktigt vars jag ska fortsätta leta? Alla tips uppskattas!
Nitrogen
Sådär spontant tänker man väl på drivknut eller motorkudde. Vet inte om det är aktiva motorkuddar på dom här bilarna, eller kanske gasfyllda, som då kan säcka ihop om de får "punka". Men jag hade nog hissat upp bilen i fram, om det inte är en syncro, och känna lite på hjulen, snurra lite och lyssna på lagren. Sen köra den lite med hjulen i luften och försöka höra från vilken sida det kommer. Verkar det inte vara hjullager eller knut, så får du gå vidare och försöka se om motorn lutar mkt. Då kan det vara en kudde. Kom på en annan sak, cordsläpp, aötså att däcket separerat inuti. Kolla efter ojämnhet i däckets yta. Kan hända på billigare eller regummerade däck, särskilt om man kört lite fort......
aannetaejuior2498
Hände mig då ena motorfästet släppte på min sharan. En bult gick av och motorn vred sig...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil