Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

peugeot 306 byte av spindelled

Startad av andersk3 · 2010-07-06 · 7 svar

andersk3Trådstart
Hej Hej

Fick en 2:a på spindelleden av besiktningsmannen.:mad:
Är det möjligen någon som har erfarenhet av att byta spindelleden??:q
Vad ska man tänka på, specialverktyg ect.

Jag är själv ingen hobbymekaniker men då ekonomin är ansträngd så få man
väl bli en.:rolleyes:

tacksam för alla svar.

Anders
boheme
Vad ska man tänka på, specialverktyg ect.


Nedanstående verktyg är till god hjälp, det är en s.k. spindelledsavdragare.

https://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare/

Mvh Janne
barry
ja en sådan får man köpa..

tack janne46
boheme
Det var så lite.

Var noga när du både demonterar och monterar så att allt blir rätt. Du kan nog bli tvungen att göra en hjulinställning efteråt, det är vad man bör göra.

Mvh Janne
Kostya
Spindelledsbyte är kanske inte det lämpligaste jobbet att börja med om man är nybörjare.
Ofta sitter det som berget eller så börjar leden att snurra när man ska ta loss muttern och man får ta till lite olika knep man lärt sig....

Men nån sorts avdragare kan vara bra, själv använder jag brytgaffel och liten slägga :D

Se upp så inte drivaxeln trillar ut ur lådan när leden är lös.
adde34
Köp ingen avdragare... du behöver bara slå i godset runt om med en hammare ett par ggr så hoppar leden ur, inte använt en avdrage nånsin för en spindelled och jobbar dagligen med att laga bilar.

Som ovanstående sade akta så att knuten inte hoppar ur lådan, gör den det så är det bara att trycka tillbaks an, är du snabb så rinner det inte ut för mkt olja.

skruva bort muttern innan du slår loss leden. lycka till
Nitrogen
Ja, de där avdragarna är ju bäst om man har en led med kona, och det är det knappast på din bil. Klart, aldrig fel att ha. Vissa bilar behöver hjulinställning efteråt, andra inte. Beror lite på passningen. Men vi kan säga så här: står ratten lika efter bytet som innan, så behövs det inte.
barry
Hej på er...

Jag ska bara börja med att TACKA ALLA för svaren.:-)
(Då jag behöver alla tips som finns att ge.)

Imorgon så ska jag ge mig på eländet.:confused:
Jag återkommer med resultatet asap. (good or bad)

Åter igen så är jag tacksam för svaren.:-)

/ Anders

Fler trådar i Hjälpforumet Bil