Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Peugeot 306 ELFEL startar ej

Startad av tommyboy · 2008-08-15 · 7 svar

tommyboyTrådstart
Tekniska data
Motoreffekt: 55,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: EG Kaross: Täckt (01)
Växellåda: MANUELL Slagvolym, cm3:

Skattevikt, kg: 1160 Tjänstevikt, kg: 1160
Totalvikt, kg: 1560 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 900
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1160
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 400


haha slänger med lite fakta så ni har nån hum om vad det är för motor.. osv.

Händelseförlopp: gick som vanligt parkerade bilen för natten och på morgongen ville den inte starta..

Har utfört följande tester: Har konstaterat att bilen inte har någon gnista . och att jorden värkar bra från batterit till v-låda.

Är det någon som har några teorier som detta... egna erfarenheter. osv..

Är jätte tacksam för svar.. mvh tommy ..

ps har aldrig haft peugeot förut och köpte bilen från tjejens morbror för lite och ingenting.
_________________
aw73
behöver lite mer info tex.årsmodell
förgasare eller insprut
morris56
Regnr: SXX472
Fabrikat: PEUGEOT 306
Färg: SVART Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1997 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2004-10-28
Upplysningar:





Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2002-10-15)
Tillfällig registrering: Nej Import: Ja
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2002-08-30
I trafik första gången i utlandet: 1997-01-28
Utredning: Nej


Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2008-12-01 - 2009-04-30
Senast godkända besiktning: 2008-05-20


Vägmätarställning: 144912



Tekniska data
Motoreffekt: 55,0 Antal passagerare: 4
Effektnorm: EG Kaross: Täckt (01)
Växellåda: MANUELL Slagvolym, cm3:

Skattevikt, kg: 1160 Tjänstevikt, kg: 1160
Totalvikt, kg: 1560 Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 900
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1160
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 400


Krockkudde, främre passagerarplats: Ja
Kopplingsanordning : DEMONTERBAR KULA


Kopplingsavstånd, mm:



Effektiv bromsanordning: Nej














Däckdimension axel 1: 185/65R14
Däckdimension axel 2: 185/65R14




Längd, mm: 4300 Bredd, mm: 1700
Höjd, mm:

Drivmedel: BENSIN


Max hastighet, km/h:
Bränsleförbrukning, l/100km, Bränsleförbrukning, l/100km,
blandad körning: landsvägskörning:
Bränsleförbrukning, l/100km,
stadskörning:
Ljudnivå DB, vid körning: Ljudnivå DB, stillastående:

Skyltformat fram: ENRADIG Skyltformat bak: ENRADIG
Miljöklass:



DET ÄR INSPRUUT... håller på att byter ut jord kablarna nu och rengör för att utesluta det ialefall..

mvh tommy
slirfeldt
Lite väl överdriven fakta angivellse,, men men,,,

Jo dessa kan ha lite underliga tendenser att krångla, men se över diverse kontakter vid bland annat tändfördelare/spole, och även att det finns ström där vid tändning påslagen, är en bra början i felsökandet.
morris56
haha jo jag kopierade allt från vv.. hade tänkt o göra det men det blir inte förns på måndag då jag är hemma.. men nu får gärna komma med mera förslag... '

mvh tommy
tjejen
Bra början att du byter jordkablarna, se till att det finns jord till chassie och inte bara motor/vxl-låda. Vid felsökning brukar jag ibland "lura" eller "tvångsköra" systemen genom att direktkoppla en kabel till det som skall igång, i det här fallet tändspolen mm.
Bara för att utesluta fel och/eller för att börja felsökningen någonstans
lenaola
kolla av den med en obd II läsare då berättar bilen själv vad som e fel förhoppningsvis. Finns att köpa billigt på biltema
morris56
tack för alla svar... det var vevaxellägesgivaren som var död.. men bytte även ut jordkablarna och kabelskorna då jag tyckte dom var dålig..
tog 10 min att byta givarn och den startade direkt!:) ibland får man ha tur med

Fler trådar i Hjälpforumet Bil