Om du ser till att kolven till cyl #1 är vid ÖD och loberna till cyl #1 på kamaxeln pekar uppåt (om det är en överliggande kam, huvudsaken är att de inte trycker på ventilerna).
Sen kollar du hur markeringarna står, de kommer ju att peka nästan exakt rätt och man lär kunna se hur de ska stå.
Om de tex pekar mot varann men ett par mm "off" så ska de garanterat stå exakt mot varann, eller om de pekar mot nåt märke i godset på toppen/blocket.
Sista möjligheten är att de ska stå tex kl12 eller kl15, det ser du ju när du vet att kamaxel och vevaxel står nästan rätt...
Rotorn ska peka mot en skåra i fördelaren när cyl #1 är i ÖD.
Luddigt förklarat men enkelt att utföra :-)
Vrid runt motorn ett par varv för hand för att kolla så att inte ventilerna tar i kolvarna innan du startar.
Sen kollar du hur markeringarna står, de kommer ju att peka nästan exakt rätt och man lär kunna se hur de ska stå.
Om de tex pekar mot varann men ett par mm "off" så ska de garanterat stå exakt mot varann, eller om de pekar mot nåt märke i godset på toppen/blocket.
Sista möjligheten är att de ska stå tex kl12 eller kl15, det ser du ju när du vet att kamaxel och vevaxel står nästan rätt...
Rotorn ska peka mot en skåra i fördelaren när cyl #1 är i ÖD.
Luddigt förklarat men enkelt att utföra :-)
Vrid runt motorn ett par varv för hand för att kolla så att inte ventilerna tar i kolvarna innan du startar.