Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Peugeot 406 -04 2.2 Fläkten går på max

Startad av kristoffersen · 2012-06-18 · 7 svar

kristoffersenTrådstart
Hej!

Körde häromdagen på motorvägen när kupefläkten gick upp i fullvarv och nu kan jag inte ställa ner den inte i något läge. Inte ens om jag slår av AC.

En jäkla skitbil och nu hamnar den snart på sjöbotten. Vad jag fattat kan detta problem bero på fläktmotståndet kanske? Var i hela fridens namn hittar jag det. Har kollat på passagerarsidan under handskfacket och ser en massa kablar.

Eller kan det vara något annat fel. Hjälp mottages gärna innan jag går in i ett katatoniskt tillstånd...

Det är en Peugeot 406 -04 2.2 Kombi.

Pratat med verstaden som säger att hela fläkten måste bytas då givaren sitter på fläkten... Kostar ca 3500 kr...
En annan verskad sa att kablage samt givare kunde bytas. Det skulle bli något dyrare...
Är det nån som är guru på dessa franska bilar som kan ge mig ett tips?

Jag blir bara mer och mer osäker på om man ska köpa en fransk bil. Fransmän ska nog göra det dom kan bäst, mat och vin, inte bilar...
slirfeldt
Jo det kanske ligger viss sanningen i det du anser om franska bilar,,,

Visst sitter det även på dessa fläktmotstånd som i fallet med högst troligt gett upp som ser ut så löst:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044299487vy1.jpg och bör sitta som brukligt på fläkttrumman under/bakom handskfacket.
soliflina
@Peter H 77424 wrote:
Jo det kanske ligger viss sanningen i det du anser om franska bilar,,,

Visst sitter det även på dessa fläktmotstånd som i fallet med högst troligt gett upp som ser ut så löst:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044299487vy1.jpg och bör sitta som brukligt på fläkttrumman under/bakom handskfacket.


Borde väl kanske vara den här i så fall kanske?
https://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=50440571&bilkod=3641&delkod=8023

Eller passar andra modeller också?
soliflina
Borde det inte vara denna (min bil har ACC)

https://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=50440571&bilkod=3641&delkod=8023

Men då vart det dyrare....
soliflina
@Peter H 77424 wrote:
Jo det kanske ligger viss sanningen i det du anser om franska bilar,,,

Visst sitter det även på dessa fläktmotstånd som i fallet med högst troligt gett upp som ser ut så löst:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044299487vy1.jpg och bör sitta som brukligt på fläkttrumman under/bakom handskfacket.


kan man se detta uatn att behöva lossa hela fläkten?

kollat nu och fläkten har artnr: gmv d9 clim dag
soliflina
Efter att krypt in under handskfacket likt Houdini och lossat på värmefläkten så kan jag inte hitta motståndet. Det är möjligen ingen som vet var det kan sitta? Eller har en Haynesbok för Peugeot 406 2.2 från 2004...

Jag blir snart tokig...
slirfeldt
Har inte bytt detta motstånd på just denna modell men brukligt är att dessa sitter placerade just på lufttrumman efter kupéfläkten som där bäst kyler dessa motstånd.
Nizze86
låna en ny fläktmotor på mekonomen (dvs köp och sen kan man ju lämna tillbaka om man vill och inte har sabbat delen) och testa om den funkar bra. behöver ev inte demontera för att testa om kontakten är åtkomlig ändå. funkar den bra så har du antingen ett fungerande separat motstånd eller ett fungerande i fläkten och då kan du ju i vilket fall låta nya fläkten sitta kvar - billigare än verkstan. Funkar den nya inte bra - lämna tillbaka nya fläkten och leta separat motstånd istället. vet ej hur exakt din bil ser ut men på min förra pugge gjorde jag testet själv på mekonomens parkering på 10min. ev sitter nån kåpa ivägen (vilket det oftast gör på peugeot vad det än gäller) men det är ju bara att lossa isåfall.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil