peugeot 605-97 motorfläktproblem?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20824
    Rebecka_
    Deltagare

    har ett problem verkar inte som elfläkten går på min peugeot 605a,vad kan detta bero på och hur kan man enkelt kolla detta?det började med att jag stod på tomgång och då tryckte bilen ut vatten ur behållaren i kylaren,det är inga problem när man kör med bilen då ligger temperaturen på ca80 grader men går upp på tomgång och fläkten hoppas inte igång. märkte dessutom idag att fläkten inne i bilen slutat fungera,vad det kan bero på?
    har kollat alla säkringar
    tack på förhand!

    #80029
    slirfeldt
    Deltagare

    Kräver lite närmare felsökning till kylfläktens där det kan vara defekt termogivare som ska slå till fläkten vid viss temperatur, till att själva kylfläkten är trasig.
    Denna termogivare sitter ofta på endera ena kylarkanten eller på någon kylarslang som man med kan bygla för tillfällig kontroll av dess givare samt koll av fläkten.
    Sitter det vidare AC i bilen så bör i sådana fall även kylarfläkten med starta (även om kylmediet är slut).

    Med kupéfläkten fungerar denna inte ens på högsta fläktläget? Som då normalt går med full spänning (12V),
    där om den inte går på lägre varvtal ofta beror på defekt fläktmotstånd.
    Så om denna är helt död är det med lite felsökning som gäller och är dess säkring nu hel är tipset, att kontrollera att/om det finns spänning vid fläktmotorns kontakt bakom handskfacket.

    #80030

    jag har letat som en galning efter en termogivare men hittar ingen någonstans,det enda jag hittar är någon form av vit kontakt med två stift men det sitter ingenting i den?
    ja det är ac men händer absolut ingenting.
    vad gäller kupefläkten går den inte alls varken på ac eller vanligt läge,båda har fungerat innan men ska försöka mäta om de finns någon spänning 🙂

    #80031
    slirfeldt
    Deltagare

    Har för mig att denna kombinations temperaturgivare ser ut så till den modellen:https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=601904&CarReference_ID=1313&CategoryType_ID=1. Skulle med kunna vara kylfläktens relä som är defekt: https://bilder.lagabasen.se/delar/1097/1097215624vy1.jpg

    Med kupéfläkten vore det bästa att mäta upp så det verkligen finns spänning vid fläktmotorn, detta gäller även med kylarfläkts motorn så denna inte är defekt.

    #80085

    hej!
    har nu felsökt min bil där varken kylfläktar eller kupefläkten fungerade och de är konstaterat att motorerna är sönder till alla tre.
    men har en liten fundering,temperaturen går inte upp i mer än 70 grader oavsett hur lånt ja kör landsväg,är detta normalt eller vad kan vara fel annars?
    dessutom så kollade ja vattnet i behållaren å de är kallt,ska de vara de? (håller koll på vattnet eftersom den kokade för mig en gång på tomgång)
    mvh rebecka

    #80086
    slirfeldt
    Deltagare

    Lite otur att båda kylfläktarna som kupéfläkten är defekta men sådant händer,,

    Med motortemperaturen om du med tycker vattnet känns lite kallt där instrumentvisningen inte alltid är helt att lita på. Kan det vara så att termostaten behöver bytas.

    Då termostaten normalt inte ska öppna tills strax innan motorn nått sin vanliga drifts temepratur på runt 90 grader, men kontrollera efter en kallstart att kylare som dess kylarslangar inte blir mer än max ljummen. Som först ska bli heta då strax innan termostaten skall öppna vid drifts varm motor.

    Vidare brukar det även bli dåligt med värme inne i bilen med en icke fungerande termostat just för att kylvattnet då hela tiden går genom kylaren.

    #80090

    värmen inne i bilen fungerar väldigt bra..
    peugeotverkstaden trodde termostaten va öppen hela tiden men dom kollade aldrig på saken,kanske är lika bra att byta den då och se vad som händer..
    ja vattnet är rumstemperatur på

    #80091
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det är just det som är det vanliga som redan beskrivet att håller inte en termostat sig stängd under en kallstart, så blir symtomen just att motorn aldrig eller sällan kommer upp tillräckligt i temperatur.
    Det är troligt så i fallet att det förmodligen är aktuellt med ett just termostatbyte för att få ordning på detta problem.

    #80123

    får försöka med det då,tack 🙂

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?