Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Peugot 406-01 problem med Fläkt/kylning

Startad av totte58 · 2006-07-20 · 4 svar

totte58Trådstart
Undrar om någon kan hjälpa mig med ett något annorlunda problem gällande kylningen för motorn.
Expansions kärlet släpper ut vatten från kylaren när jag stänger av motorn direkt efter jag stannat.
Om jag däremot låter bilen gå på tomgång ett par minuter efter jag stannat och låter elfläkten starta ett par gånger händer ej detta.
Utbytta delar: elfläkten,resistatorerna (0,8 /0,53 ohm),termostat, tempgivare, reläer och vattenpump.
Peugot verkstad har felsökt/jämfört med andra 406,hittar inget fel.
Egen notering är att den inte efterkyler vattnet i avstängt läge,detta kunde dock inte verkstaden svara på (????), vore tacksam om någon kunde informera mig om den ska göra det ( vore logiskt ),och varför den inte startar.

M v h

Totte ( något frustrerad peugot ägare)
Lars Arnell
Det beror på eftervärmen i motorn som höjer trycket på vattnet och kylarlocket släpper ut övertrycket till expansionskärlet.

Det där med fläkten verkar vara olika från bil till bil, min går bara om tändningen är till (Mazda 626 -89) men en SAAB 900 -86 låter fläkten gå utan tändning.

Jag tycker att efterkylning med fläkten ska fungerar oberoende nyckel, det står ju på fläkten att den kan starta när som helst.

Jag lyckades spränga min kylare häromdan då kylarlocket kärvat fast.

/TN
savanna
inte alla bilar som låter fläkten gå efter tändningen är avslagen
wikings1
0x2A wrote:
Det beror på eftervärmen i motorn som höjer trycket på vattnet och kylarlocket släpper ut övertrycket till expansionskärlet.

Det där med fläkten verkar vara olika från bil till bil, min går bara om tändningen är till (Mazda 626 -89) men en SAAB 900 -86 låter fläkten gå utan tändning.

Jag tycker att efterkylning med fläkten ska fungerar oberoende nyckel, det står ju på fläkten att den kan starta när som helst.

Jag lyckades spränga min kylare häromdan då kylarlocket kärvat fast.

/TN

Hej Totte

Tack för svaret,tycker bara att det är konstigt att bilen börjat uppföra sig så på detta sätt efter 5 år och det mesta utav delarna som styr detta är utbytta.

M v h

Totte
wikings1
0x2A wrote:
Det beror på eftervärmen i motorn som höjer trycket på vattnet och kylarlocket släpper ut övertrycket till expansionskärlet.

Det där med fläkten verkar vara olika från bil till bil, min går bara om tändningen är till (Mazda 626 -89) men en SAAB 900 -86 låter fläkten gå utan tändning.

Jag tycker att efterkylning med fläkten ska fungerar oberoende nyckel, det står ju på fläkten att den kan starta när som helst.

Jag lyckades spränga min kylare häromdan då kylarlocket kärvat fast.

/TN

Hej

tack för hjälpen,peugot får ta en extra titt på bilen.


M v h

Totte

Fler trådar i Hjälpforumet Bil