Det beror på eftervärmen i motorn som höjer trycket på vattnet och kylarlocket släpper ut övertrycket till expansionskärlet.
Det där med fläkten verkar vara olika från bil till bil, min går bara om tändningen är till (Mazda 626 -89) men en SAAB 900 -86 låter fläkten gå utan tändning.
Jag tycker att efterkylning med fläkten ska fungerar oberoende nyckel, det står ju på fläkten att den kan starta när som helst.
Jag lyckades spränga min kylare häromdan då kylarlocket kärvat fast.
/TN
Det där med fläkten verkar vara olika från bil till bil, min går bara om tändningen är till (Mazda 626 -89) men en SAAB 900 -86 låter fläkten gå utan tändning.
Jag tycker att efterkylning med fläkten ska fungerar oberoende nyckel, det står ju på fläkten att den kan starta när som helst.
Jag lyckades spränga min kylare häromdan då kylarlocket kärvat fast.
/TN