GGranadaTrådstart2009-07-12Hej funderar på att köpa en Peugeot 407 2,2. Vad är det som man skall kolla upp extra noga,fel och vanliga brister.Tack på förhand.
Jag kan inte rekommendera bilen alls!
Usla framvagnar, åtskilliga kampanjer gjorda på dessa holkar. Köp hellre 607 el 307 (sista årsmodellerna, också många kampanjer men bättre bil)...men Peugeot'erna är ju inte några kvalitetsbilar och du riskerar att få betala bilen flera ggr i reservdelar och verkstadsbesök.
Mycket vanligt med el fel på Peugeot, ofta enkla fel som lampor som slutar fungera...måste då byta BSI (intelligent styrbox) ca 5000:- för en skit grej...
2.2 lit'arna hade problem med att vevhusventilationen frös....resultat motorblocket sprängdes :eek: Gjordes kampanjer på detta också, men vad händer när det lilla värmeelementet i slangen går sönder :x
Köp ngt annat, gärna svenskt, Saab 9-5 04- finns mkt att välja på, till rätt priser, likadant V70 05-. Tyskt är trevligare men också dyrare :(, Japanerna erbjuder nog bäst kvalitet för pengarna...
...Köpa billigt franskt kan bli väldigt dyrt :i
Undvik även flexi-fuel (drar mer soppa efter varje tankning tills kalibrering av styrsystemet utfört för aktuell soppa-blandning, man behöver köra upp till 15 min efter tankning, kör man bara korta sträckor drar dom för mkt) och gasbilar, ser bra ut på pappret men när garantierna är slut och problem/underhåll börjar komma är det i allmänhet billigare att ha ett bränsle-system i bilen!!!
Kolla
www.kvd.se, köpt bil där billigt åkte "gratis" i 2år :upp
Räkna med många fräscha tjänstebilar nu när många varsel träder i kraft efter semestrarna:(:upp
Begagnat privat marknaden är iskall för bilar över 100':-, pruta stenhårt, kolla priserna på blocket flera ggr om dagen, rätt bil till rätt pris ligger inte ute länge. Min uppfattning är att (normala)bilar som ligger mer än en vecka på blocket har fel pris eller är "fel" på ngt annat sätt.
Lycka till!
Min egen erfarenhet av Peugeot är rakt motsatta till DrDolittles!
Men just 407 har jag ingen erfarenhet av, däremot 607,406,306,405,505,504 osv.
Jag har personligen haft 3st Peugeoter och både farsan och syrran kör Peugeot och vi är alla grymt nöjda, aldrig några problem (vanlig service och lite överseende med trilskande elhissar och c-lås :)), men vi kanske bara har haft tur i 30 år? Vem vet...
Ja.. nu är det ju så att dom bilarna du radar upp (utom 607) bygger ju på gammal hederlig teknik. 407 och andra nyare är fulla med usel elektronik, CAN-nät VAN-nät osv osv. Finns förvisso i alla moderna bilar men grodätarna får inte till det riktigt §e.
Fast dom där gamla bilarna 505, 504 rostade dom ngt eller???
Å Du...Experten, det är en italiensk bil, Fiat scudo U know...Byggd av pizzabagare för pizzabagare :e.
Det är tur att du har en Folkvagn också så jag vet att du åker tryggt och säkert;)
Jag kan berätta att när det gäller den specifika modellen 307 så har det varit så mkt kampanjer (gratis reparationer och modifieringar under och efter garantitiden) att man kommit fram till att Peugeot (fabriken) inte tjänat några pengar på modellen under alla år (stor säljare) Ett nollsumme spel... Men dom sista årsmodellerna är ok bara kampanjerna är gjorda...men räkna med att det kostar rejält när det går sönder!
Men det är klart att man får ju vad man betalar för...man kan inte betala för en Pegga och ha förväntningar som på en Merca...
Har man rätt förväntningar är Peugeot en kanon bil, köper man dessutom ny bil vart annat år och hela tiden åker med garanti kan det ju helt klart vara en bra affär....I alla fall jämfört med att köpa ny Merca vart annat...
Men nu gällde det ju beg köp Peugeot senare årsmodeller :ner, när det finns så mkt annat billigt bra just nu :upp
Experten är ett samarbete mellan Fiat, Peugeot och Citroën. Den är inte bara Italiensk.
Är det nån bil som har dåliga framvagnar så är det VW o Audi, Golfen har tack o lov en vanlig framvagn.
Och det med att en bilmodell inte genererar pengar känns igen från Saab, de har inte tjänat nåt på 15-20 år så :OO
Det jag menar är att alla bilar har sina problem, nu senast fick ju Volvo kalla tillbaka sina miljöbilar. Merca har inte varit speciellt bra sen de la ner W124 (jag har en W124 300CE, sista riktiga mercan :D)
Alla bilar har sina sidor,,, och lite sagt om vad "Stora Begbilboken" anser om bilen i fråga:
"Klassens komfortkung
En av de mer bekväma bilarna i mellanklassen är Peugeot 407. Välj mellan tre karossalternativ-cupé, sedan, eller SW (kombi), men förvänta dig inget gigantiskt lastutrymme.
Bilen lanserades 2004, först som sedan men något senare också som SW, motoralternativen var då 2,0 bensin på 137 hk, 22 bensin på 158 hk och 3,0 V6 bensin på 211 hk. Och en diesel, 2,0 HDI på 136 hk.
Denna modell tillhör de minst bullriga i mellanklassen, modellen som bullrar mest är tvåliters turbodieseln där motorn väsnas i mesta laget medan övriga motorer får beröm för tyst gång. Sköna långfärdsbilar helt enkelt.
Dess Akilleshäl är de riktigt dåliga spindellederna som bytts ut på i stort sett alla 407, en ny förbättrad spindelled har tack och lov tagits fram, andra problem som uppkommit är åtgärd av slangar och ledningar som inte varit korrekt dragna.
För dessa saker har en kampanj gått ut till berörda ägare och felen är tillrättalagda, även nedladdning av ny programvara för motrorstyrning och automatlåda har förekommit i en så kallad garantikampanj.
Men som alltid gäller att komplett servicebok finns,,,"
Detta citerat ur denna köpråd guide för en någorlunda sansad omdömme om modeller i fråga,,, som även av bilprovningen utöver dess styrleder klarat sig mycket bra över lag.
Hallå MPalm,
Du gillar inte mothugg va ;)
Som Peugeotmekaniker har jag kanske den största rätten att tycka om skitbilarna:fraga.....Har tidigare jobbat med flera andra märken och alla dras med sina problem....men faktum kvarstår...Peugeot håller inte samma kvalitet som svenska, tyska el japanska. Ytterligare exempel på detta är att man aldrig introducerar några bilar i USA därför att man klarar helt enkelt inte uppfylla villkoren för de mkt stränga konsumentköplagarna (har inte exakt kunskap om dessa) utan varje bil skulle bli för dyr...och tjäna pengar är ju målet även för Peugeot.
Misstänkte att det skulle komma ngt om Saab :e
Strukturella problem i företaget samt att bilarna inte sålt i tillräckligt stora upplagor som gjort att företaget går dåligt (med förlust) som jag förstått det, har väl inget att göra med kvaliteten på sålda vagnar egentligen eller hur?
Återkallningskampanjer och extra serviceåtaganden är normalt för alla märken men inte i den omfattningen som var på 307 :utrop Den bilen var helt enkelt inte färdigutvecklad när den kom utan har fältprovats hos kunderna...Peugeot tjänar pengar vad jag vet (bra stöd från franska staten dessutom..) men inte på 307.
Och 407 har problem med svenskt klimat och salta vägar, plus dom vanliga mjukvarupoblemen, spindelleder, spindlar (pga helt ny typ av spindelled), hjullager osv, i kampanj efter kampanj...
Så till sist lite tyck-myck om andra bilar...VAG's multilänk-framvagnar är väl OK från -00 har jag för mig, håller ca 20000mil nu, rätta mig gärna om jag har fel.
Saab tog ett storartat ansvar för sina motorer när det visade sig att kedjerna gick ner sig, annars nästan skottsäkra bilar enl mig )9-5orna alltså...
Volvos framvagnar (60-70-80) som också var en visa, fick väl förstärkta bussningar under produktionsåret 2005 har jag förmig...
Volvo Sonett (läs Expert) ér ITALIENSK!!!! ARRRGH----tandläkarborr, käns det igen??:D Humor!
-Nä, den är nog byggd av vindrickande grodätare med baugette, mögelost och basker käckt på sned den med, hehe! §e
Jag måste säga att jag gillar också Merca's raka sexor, mkt fina, synd att det (nästan) bara är BMW som håller fast vid raka 6or och bakhjulsdrift numer.
Ja kära forumsläsare, var och en blir salig på sin tro heter det ju.
Jag står fast vid mina tips från första inlägget. -Köp ngt annat! (Om den inte är tok-billig):i
Som märkesmekaniker får du ju se den värsta sidan hela tiden, min kompis som jobbar på Volvo säger att V50 är den värsta skitbilen som Volvo nånsin gjort...Ingen av de yngre mekarna där kör Volvo, vet inte hur man ska tolka det ;)
Min personliga erfarenhet av Peugeot (mest äldre modeller) är iaf jäkligt bra, kommer nog byta till en nyare Expert när denna har gjort sitt :upp
ps: Nåt fel har Saab gjort eftersom inte tillräckligt många köpte deras bilar. Förmodligen ligger felet högre upp, bland pappersvändarna. Jag tycker att de är helt OK, ser bra ut och har grymma motorer, kanske borde prova dieseln nån dag.
Jo, antagligen. Har hört det där om S40/V50 också. Borde ju gälla Focus också dom delar väl en hel del?
Gamla Volvomekar och Peugeotmekar också för den delen, är hängivna Volvo 940 åkare....måste vara en bra bil alltså.
En Expert till :eek:, okey jag tror dig det är faktiskt en praktisk bil. Men HDI motorerna håller inte så bra som man kunde önska. HT-bränslepumpar som ger upp, spånar ner så att rör och spridare också måste bytas. Nej usch TD-motorerna går ofta tystare och ger inte samma dyra fel.:upp Motorkabelhärvan brukar gå sönder lite överallt också. Nej, när du måste byta fundera om inte en Caddy kan räcka, dom senare är ju i en helt annan klass. Inte ens Partner/Berlingo som är ny för i år kommer i närheten.
Håller med dig om Saab.
Men dieseln är ITALIENSK :D, 1,9JTD från FIAT §e men det viste du säkert. Har bara kört 150 hästarn men den var schysst. Finns ju som 175hk, hade suttit fint.
Mycket gott kommer från Italien :)
Den gamla V6 dieseln från Isuzu ska man undvika, en törstig och rå typ som fått uppdaterad programvara flera ggr men det hjälper inte..
Godkväll!
Har fått massor av varningar för franska bilar i detta fall Peugeot.Nu blev det ingen affär med peugeoten utan det blev en Saab 9-3 sedan 05, ungefär samma pris som för 407:an. Men Saaben känns solidare på någor vis.Framtiden får vissa om det var ett rätt val.
Klokt...(Min åsikt) Alla bilar går sönder, men nu känns det som du minskat riskerna i ditt bilägande :)
Lycka till!