Plåt lossnat under bil

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20644
    Villemo
    Deltagare

    Hej,
    Det lossnade en plåtbit under min bil för några veckor sedan. Den verkar inte vara plåt i och för sig.. Lättare material i nått annat material? Aluminium? Den satt mellan avgasröret och underredet.. Precis framför bakdäcken. Är det någon som vet vad den har för funtion? Och om den är viktig att sätta tillbaka?

    Hade besiktning några veckor innan den lossnade och de sa inget om att den var lös.

    Mvh Lisa (BMW 316i -1995)

    #79857
    Puman
    Deltagare

    klart du ska sätta tillbaka den. Det finns inget på ett fabrikstillverkat fordon som är onödigt.
    Denna har till uppgift att e till att det inte kommer upp så mycket skit till känsliga delar, kamnske t.o.m att någon känslig armatur finns i området som inte tål någon direktstöt… Sätt tillbaka röstar jag på.

    #79858
    Henna
    Deltagare

    Hej,

    Tack för ditt svar. Jo jag har bestämt mig för att sätta tillbaka den.. Frågan är bara hur akut det är. Jag ska köra 100 mil på måndag och jag har egentligen inte tid och råd att sätta fast den nu. Efter lite sökningar på nätet har jag förstått att det är en värmesköld (heatshield) som lossnat..

    Är det farligt att köra utan den?

    #79860
    slirfeldt
    Deltagare

    Jag får nog där kontra i svar där att i många fall fyller dessa skydds plåtar speciellt om det gäller sådana baktill med betydligt lägre avgastemperaturer osv mindre funktion.
    Dessa plåtar som ofta är i tunn aluminium har med den egenskapen att korrodera vid sina fästen som ändå förr eller senare lossnar.

    Så vore jag du skulle jag med denna plåt skippa den plåtbiten helt och har så med gjort detta på många bilar och just med plåtar som suttit baktill på en bil. En annan nackdel med dessa plåtar är att dessa hindrar rostskyddandet i efter hand där med ofta finner rostskadad kaross plåt, många gånger utan rostskydd,,,

    Hade det varit skyddsplåten tex ovanför katalysatorn är det en annan sak den som håller runt 800 grader ska man däremot inte låta demontera.

    #79864
    lenaola
    Deltagare

    jag håller med peter skit i den om du är säker på att det inte är kattplåten alltså!

    #79867
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo jag vet egentligen inte hur många kvadratmeter sådan även många gånger mer eller mindra lösa sådana aluminiumplåtar jag demonterat och utan att det ställt till med några följdproblem.
    Men som sagt igen med dom främre delarna bör man vara lite försiktigare och då på grund av den högre värmeutvecklingen.
    Så pass långt bak sitter heller inte en katalysator.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Mercedes Rostskyddsgarantin

Aj, aj Mercedes i Sverige. Fick avslag på rostskadan på den så kallade bakaxelbalken på min SL från 2013, medans Mercedes godkänner motsvarande på C-...

Ersättning Krockad bil

Hittade inget lämpligt forum för denna fråga så testar här. Var med i bilolycka för några veckor sedan där min bil totalförstördes av mötande fordon....

Drivrem snöslunga – hoppar ur

Hej. Jag var tvungen att byta båda kilremmarna på snöslungan då de gamla slets ut, Husqvarna ST 261E, satte i de nya från reservdelsspecialisten så...

Rekommendation för spelmonitorer

Jag förstörde min kusins bildskärm när jag förlorade ett racingspel. Nu letar jag efter rekommendationer för en ny bildskärm? Tidigare använde han Asus VG27AQ1A. Tack...

Bilen drar iväg direkt när jag lägger in Drive vw transporter 1998

När jag lägger in drive vill bilen sticka iväg direkt och jag måste bromsa för att hejda den. när motor väl är varm funkar det...

Kallstart Citroen Xsara Picasso 2.0 16v

Hej! Har problem med mor o fars bil. Det är en Citroen xsara picasso automat 2.0 16v. Problemet är vid kallstart då den efter några...