Motorforum.nu

ForumOff Topic

PLUS: Pirat vs Original

Startad av hakanrode · 2003-02-24 · 27 svar

hakanrodeTrådstart
Nu blir jag så förbannad så jag måste nog starta min första tråd...

Har någon annan sett på PLUS i ettan?

Kommentarer önskas av både bilägare och mekaniker på Motorforum, är Biltema lika bra som original??? Det tycker iallafall inte jag!
Krister Lindholm
Svaret är mycket enkelt trots att jag inte ens såg programmet:

Biltema är ínte lika bra som original. Men visst finns det V I S S A delar som kanske håller samma höga/låga kvalitet som original...

I mina ögon suger Biltema nått grymt på allt förutom trädgårdsmöbler.
gnlg
Kvaliten på Biltemas grejer är lika dålig som passformen...

Det enda jag köper där är papper till min skrivare, faktiskt inte ett fel än så länge.
Ludde_57
Man kan säga att man får vad man betalar för,
en del saker är rena dyngan på Biltema medans en del saker är helt ok för min del.

T.ex bromsbelägg,kopplingar,vattenpumpar, visst dom har inte samma livslängd som orginal men är mycket billigare, och till en gammal 240 eller Granada eller annan slit & släng bil spelar det mindre roll.

P-satser är ofta skräp med dålig passform.

Avgassystem brukar passa ganska bra tycker jag samt
ha skaplig hållbarhet.

Kulleder mm brukar hålla 2 besiktningar, men hur ofta har jag en bil så länge, då är den antingen såld eller skrotad.

Verktygen är prisvärda och hållbara om man håller sig till de "dyrare" Biltemaverktygen, de billigare är bara skräp samt värdelösa att skruva med.

Biltemas oljestötdämpare, livslängden på dom är ca, 2 minuter,
absolut bara skitgrejor.

Elverktyg skulle jag inte ens våga prova.

Det går nog att skriva spaltkilometrar om Biltemas kvalitet, eller rättare sagt brist på...
men vi kan nog sammanfatta det med att man får vad man betalar för.
MoPar 66
Biltema säljer dom reservdelar till bilar där??? trodde det var ett lågprisvaruhus :e
426-hemi
Egentligen ska man inte klanka ner på biltema.

Man får oftast vad man betalar för.
Bozzle
Om man nu tex har köpt en Volvo så vill man ju kanske fortsätta åka Volvo. Hur kul är det att Tex åka runt i en Mekonomen eller Biltema.
Ludde_57
Är inte Mekonomen så nära orginal du kan komma, fast i en annan förpackning ?
Lustigt nog är dom dyrare än Ford på vissa delar, borde ju vara tvärtom i och med att dom säljer "piratdelar".
Krister Lindholm
Anders P wrote:
Är inte Mekonomen så nära orginal du kan komma, fast i en annan förpackning ?

Ja.. Det där kan man ju tvista om i evigheter.
Vi säljer VISSA delar till SAAB & VOLVO som "kommer från samma tillverkare" som original, men det är inget jag eller vår leverantör är 100% säker på, men kvaliteten på dessa delar skiljer sig markant från ex Biltemas varianter, det kan jag lova ;)
Krister Lindholm
Tilläggas till ovanstående bör också att vi säljer "piratdelar" som "kommer från samma tillverkare" som original som är BÄTTRE (I mitt & många nöjda kunders tycke iaf) än just originaldelen..
Jag tänker då på blinkers till Volvo 850, Bakljus till 740, etc.. :)
Ludde_57
skywalker, får du även fram ekonomiplåt ?
har sökt på flera ställen efter reservhjulsbaljan till Granadan (sedan)
utan att hitta någon, du kanske har bättre sortiment.
Krister Lindholm
Kolla vår hemsida: www.falubildemontering.se vetja.. ;)
Christer Gustafson
Det är väl så här med bildelarna som kommer från samma leverantör,
kontrollen av delarna är olika, typ de som går till märkesaffären kontrolleras alla men de som går till lågpris kanske bara var 25:e kontrolleras. Ex. bromsskivor har jag hört att de ska inköras om de köps på lågprisaffär, men derimot skivorna på märkesaffären ar värmebehandlade. m.m.
Christer Gustafson
Är det någon som har erfarenhet av denna firma?
https://www.widik.se/
MoPar 66
hakanrode wrote:
Nu blir jag så förbannad så jag måste nog starta min första tråd...

Har någon annan sett på PLUS i ettan?

Kommentarer önskas av både bilägare och mekaniker på Motorforum, är Biltema lika bra som original??? Det tycker iallafall inte jag!

- Gå in på https://www.biltema.se
- Skriv in ordet "kröka" under rubriken "Hitta rätt produkt" och klicka på SÖK

Så ser vad man får istället för originalgrejor :e

Fler trådar i Off Topic