Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polo -03 Felkod P0106

Startad av turboture · 2010-01-13 · 8 svar

turbotureTrådstart
Besiktade bilen häromdan och nu har dom ju börjat göra en diagnos test.

Då hittades felkod P0106 Insugningsrörstryck/barometer tryckkrets
Område/prestanda problem

Undrar om någon vet vad detta är, bilen går bra och har inte märkt något.

/Göran
aw73
du har en map-sensor på bilen den ser ut såhär:
https://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=656179&CarReference_ID=3137&CategoryType_ID=1

prova att radera felkoden för att se om den kommer tillbaka
slirfeldt
Ja detta låter som mycket trolig orsak, men som sagt har du möjlighet så låt nollställa denna felkod och se om den återuppstår, jo bilprovningen har vart efter dom fått denna diagnostik utrustning börjat använda densamma på nyare bilar.

Men blev det bara anmärkning för detta i protokollet?
berit
Nu börjas det på riktigt :ner

Har besiktigat ett antal bilar och haft med mig instrumentet och nollat utanför porten tidigare §e

Frågan är om vi kommer att kunna fortsätta så...eller om dom även kollar om "readiness" villkoren för avgasreningen är uppfyllda... det kan ju kräva ett antal körcykler....och då brukar ju felkoden ha kommit tillbaka :o

Jag efterlyser fortfarande en EOBD-allt-ok-emulator att ersätta uttaget med §e
aw73
snart dags att rensa katten

:e:e:e:e:e:e:e
aw73
berit
Coolness :h , men jag fattar inte riktigt, simulerar dom en bil eller ska man ha dom till att programmera med :confused: min tyska är inte vad den borde vara :(
aw73
gå till:

https://translate.google.se/#de|sv|

för översättning

kanske lite för höga priser för hemmapulare/fuskare
berit
Ja det verkar ju näarmast vara ngn slags labb-modul för undervisning :q

Vad framtida fuskare behöver är ju inte en felkodsgenerator, utan snarare "inga felkoder finns" -simulator :e , fattar det som att man kanske skulle kunna använda ngn av dom som det, men simplare lösningar kommer nog var det lider :o kanske lätt programmerbara så att man kan välja protokoll och typ av styrbox som svarar ... man skulle också kunna tänka sig att man ansluter den till ordinarie uttag och att den filtrerar lite lämpliga data..:r

Fler trådar i Hjälpforumet Bil