Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polo 1.4 -03

Startad av TwiZteD · 2008-09-13 · 1 svar

TwiZteDTrådstart
Har nyss köpt en bil men behöver lite hjälp.
Bilen är en:

Vw Polo -03 , Silver Metallic, sv såld
70 hk,AC,CD, 5d, 1,4 L , 16v
12.100 mil
1 ägare sen ny, pendlar bil till jobbet har den gått som, 7-8 mil per dag.
Välservad och nyligen besiktigad.
Stämplad service bok och kvitto som bekräftar.


Men jag har lite små saker som måste fixas.

1) Stora servicen skall göras, bla Kamrem,Vattenpump,Tändstift m.m
Kan någon fixa fram ett service protokoll så jag vet vad som måste göras ?
(Vw vill inte skriva ut dessa)

2) Fick bara 1 nyckel till, då deras dotter hade tappat bort den andra samt dom har lyckats tappa bort den lappen man beställer ny nyckel med, kan man endå fixa en kopia hos Vw ?

3) Det är något oljud från framvagnen, när man kör sen släpper gasen, så låter det, eller om man börjar gasa iväg igen från tomgång.
Låter precis som en gnisslande bussning eller liknande.
Hörs även om man kör upp för något litet gupp eller liknande.
Vad tror ni det kan vara ?

4) Är det kamrem eller kamkedja i dessa ? Har hört lite olika, inte ens dom på Vw kunde svara på detta.

Tacksam för svar.

// André A
aw73
@TwiZteD 35960 wrote:
Har nyss köpt en bil men behöver lite hjälp.
Bilen är en:

Vw Polo -03 , Silver Metallic, sv såld
70 hk,AC,CD, 5d, 1,4 L , 16v
12.100 mil
1 ägare sen ny, pendlar bil till jobbet har den gått som, 7-8 mil per dag.
Välservad och nyligen besiktigad.
Stämplad service bok och kvitto som bekräftar.


Men jag har lite små saker som måste fixas.

1) Stora servicen skall göras, bla Kamrem,Vattenpump,Tändstift m.m
Kan någon fixa fram ett service protokoll så jag vet vad som måste göras ?
(Vw vill inte skriva ut dessa)

det handlar om byte av kamrem, med tillhörande spännrulle och vattenpump
olja+oljefilter kontroll av oljenivå växellåda
evt. byte av tändstift, luftfilter, bränslefilter ,kupéfilter
ring runt till ej märkesburna verkstäder för kostnadsförslag

2) Fick bara 1 nyckel till, då deras dotter hade tappat bort den andra samt dom har lyckats tappa bort den lappen man beställer ny nyckel med, kan man endå fixa en kopia hos Vw ?
omm du har tu kan du fixa en kopia hos vag ändå
men den måste giftas med systememt pga. stöldskyddet

3) Det är något oljud från framvagnen, när man kör sen släpper gasen, så låter det, eller om man börjar gasa iväg igen från tomgång.
Låter precis som en gnisslande bussning eller liknande.
Hörs även om man kör upp för något litet gupp eller liknande.
Vad tror ni det kan vara ?

kan vara en bussning motorkudde
som regel ingen fara att gasa vidare med detta oljud

4) Är det kamrem eller kamkedja i dessa ? Har hört lite olika, inte ens dom på
Vw kunde svara på detta.
myckte troligt att det är kamrem med är det fsi motorn är det troligen kamkedja


Tacksam för svar.

// André A



___

Fler trådar i Hjälpforumet Bil