Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polo 1.4 startar ej

Startad av wintersun · 2010-02-21 · 7 svar

wintersunTrådstart
Hej det är så att min polo 1.4 årsmodell 2004 ej vill starta, det kommer fram bensin, och bilen startar med startgas, alla säkringar hela.
nån som vet vad felet kan vara? nåt med spridarna?

Mvh Micke
berit
Startar med startgas...ok då finns det gnista...bra!

Hur vet du att du har bränsletryck, hör du pumpen, har du mätt trycket?

Är det en FSI motor, meddela motor-kod!
Kolla motor-kod under bilinfo på www.mekonomen.se

Har bilen indikatorlampa för startspärren? Om inte, kan man inte veta om styrboxen blir upplåst av nyckeln!

Som vanligt, läsa felkoder och parametrar underlättar....men kika du först på om du verkligen har bränsletryck inte bara bränsle i ledningarna :i

Är det en FSI, sputar bränslet in under högt tryck och man skall akta sig noga så man inte skadar sig :utrop
Vento
Jag hör att pumpen går när man vrider på tändningen, koderna jag hitta är AUA/BBY/BKY och BBY, vet ej om det finns nån indikatorlampa.:rolleyes:
aw73
jag studerar lite i autodata det är ingen Fsi synd det :-(
de verkar som det finns 2 st bränslepumpreläer märkta K20 och K281

dessa är paralellkopplade på kontaktsidan
K281 är ett standardrelä medan K20 innehåller elektronik
du skulle kunna ta bort det ena och samanbinda 30 och 87 så att pumpen går hela tiden
och prova att köra i gång motorn
berit
Vad bra! Då har du inte FSI och man kan ta ur spridar-rampen och lägga en handduk över när man drar på starten...öppnar inte spridarna så kan man misstänka problem med startspärren....:i

Prova reservnyckeln :utrop

a128 :fraga Eftersom pumprelät drar vid tillslag och gnista finns borde det väl vara ngt annat än relä?
aw73
jag misstänker att K281 är ett relä som bara primar vid till slag av tändningen eftersom det heter "Fuel systems primer relay" medans k20 försörjer pumpen med ström vid gång
berit
Ja, det är bra tänkt, noterar också att säkring nr 25 säkrar av insprutarna, kolla den!

Med relät byglat som du beskriver kan man mäta stift nr 1 i valfri insprutar kontakt mot jord, då ska man ha 12V.
Funkar det inte att starta då så att insprutarna öppnar är det fel på startspärr eller styrdon.
Och om den startar - så har du rätt - relä-paj :upp

VW Das Auto :utrop

På skissen
12 = Förmatar relät K281
13 = Huvud bränslepumprelä K20
Vento
Okej tack för alla svar! ska prova med reservnyckeln imorgon, om det inte funkar får jag prova resten

Fler trådar i Hjälpforumet Bil