Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polo 1,4 -98, går bara på 3cylindrar

Startad av KallePolo · 2010-04-18 · 2 svar

KallePoloTrådstart
Hej behöver lite hjälp

Det är så att min Polo Variant 1,4 (AEX) -1998 går bara på 3cylindrar.
Det är cylindern närmast fördelaren som inte vill.
Har bytt stift, tändkablar, fördelarlock och rotor.
Gnista finns och stiftet blir sotigt, mer vet jag inte.

Hur kan jag gå vidare i min felsökning?

Är ingen mekaniker på något sätt, men har inte tummen mitt i handen heller.

Tacksam för hjälp!

MVH Kalle
Nitrogen
Om vi utgår från att du har bra gnista och felet inte finns där, så låter det som om spridaren har hängt sig/fått skit i sig. Meka loss skenan och spridarna och kolla om den håller tätt. Om du slår på tändningen så går pumpen tills tryck finns, sen stannar den. Kolla då om det läcker o droppar från spridaren. Läcker den så ta loss kabeln från den. Slutar den då så är det elektroniken det är fel på.Läcker den fortfarande är det bara att byta. Finns på skroten, inte så dyrt.
luddee
Kände att jag inte hade tid att hålla på.
Så farsan fick ta bilen till en verkstad.
Datorn visade inga felmedd, så elektroniska fel är väl att utesluta.
Tydligen gick bilen på alla fyra vid högre varv.
Dom skulle kolla och felsöka och återkomma.

Tack för ditt svar och tid!

MVH Kalle

Fler trådar i Hjälpforumet Bil