Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Polo -91, tvär dog

Startad av sventoma · 2010-04-13 · 20 svar

sventomaTrådstart
Hej igen!!

Nu har jag problem med min lilla polo.

Startade som vanligt imorse, åkte iväg men efter ca 5 min hackade den till "tappade effekt", men kom tbx snabbt!! Sen dog den efter ca 500 meter. Den vägrar att tända den går bara runt. Vad skall jag börja med?? fördelarlock lr byta alla bränslefilter?
Alla lampor lyser och bränslepumpen snurrar runt som den ska.

//Tompa
Semir
Kolla först om du har gnista på stiften.
aw73
snurrar båda soppapumparna ??
Tommpa75
jag har bara hittat en soppa pump, den har jag lagat sedan förrut:).
Den matar soppa men bilen tänder inte, kan det vara hallgivaren??
vad är smartast å börja leta?
aw73
har du provat att lossa på tillslangen och prova att starta
om det kommer ut bränsle under startförsöket så är hallgivaren troligen hel eftersom det då kommer dom pulser som behövs för att pumpen ska gå
hallgivaren kan man mäta genom att koppla in en lysdiod med motstånd som då ska blinka då motorn körs runt


det finns 2 st på denna modell:
https://motorforum.nu/showpost.php?p=46593&postcount=12
https://motorforum.nu/showthread.php?t=9021&highlight=polo+91&page=2

men man kan bygga om den till 1 pumpsmodell
Tommpa75
Bilen har soppa hela vägen fram. Allt snurrar runt men ingen gnista.
Framför spolarvätska dunken sitter tändspolen, den klickar bara när jag vrider av
tändningen. Hur kan man enklast kolla om det är den som är trasig??
aw73
det är felsökning som gäller:
gå till:
https://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page09_pol
och ladda hem :
Volkswagen Polo 1990-1994 Electrical System (eng.) Электрооборудование, схемы.
gå till sidan 19 i detta PDF dokument
på anslutning 1 på tänspolen(36)/tändmodulen som finns under ett lock ska det blinka när man provar med en spänningsprovare samtidigt som moton dras runt
pulser går från bilens styrbox till tänsmodulens (21) ingång 2

man borde kunna lägga i högsta växeln och dra bilen framåt för hand samtidigt som man mäter den ska då tändas resp. släckas beroende på motorns läge
slirfeldt
Bra början vid denna typ av felsökning brukar jag först brukar göra är att med en voltmätare kopplad till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalkabel, och med tändningen på och man roterar motorn och att/om denna ger spänningspulser.

Sedan lite beroende på modell och om det är just hallgivaren som är defekt så är denna hallgivare oftast löst utbyttbar även om en del VAG handlare hellre vill sälja komplett fördelare för tusentals pengar, så säljer vissa lös sådan givare för några hundra, hör annars med en bilelektrisk firma så fixar dom fram en sådan, för som sagt är det troligt denna hallgivare som är defekt även i ditt fall med dessa symtom, är lite pillande att byta denna men inget omöjligt, annars är att lossa hela enheten och låta en firma byta hallgivaren om man är osäker.
Tommpa75
NU har jag gått bet på tändspolen!!!!!!!!!!!!!!

Den som sitter i min lilla polo nu är det 6 st stift på, jag har letat med ljus å lyckta men hittar bara med 3 stift.

Det är en TELEFUNKEN 701908104A.

Vet någon vart man kan få tag i en likadan???????

Enligt Bilmetro skall det finnas i passat 88-93, seat ibiza 93-96

Jag har letat, men jag hittar bara med 3 stift.
aw73
slirfeldt
Stämmer att det finns en uppsjö sådana 3 poliga varianter av tändspolar som så ser ut som så:https://bilder.lagabasen.se/delar/1044/1044237367vy1.jpg och även finns som ny hos tex Biltema för 369:- men med haken att det var detta med dom 3 stiften bara,,,

Annars om det är tändmodulen borde den ovanstående länkade modulen passa och bara ersätta befintlig modul, då dessa är delbara för exaktare felsökning/uteslutning mellen tändspole och modul.
Tommpa75
Exakt som bilden visar "länken ovan" ser min tändspole ut fast med 6 st stift. Jag
vet inte vad jag ska göra nu!!! Jag kan inte sätta dit en med 3 stift lr??
Vad ska jag isåf koppla bort för kablar osv.......
aw73
har du letat så att det är tändmodulen
man kan ju dela dessa och bara mäta tändspolen så det åtminstånde inte är avbrott i den
typen av tänspole hänger troligen samman med motorkoden den jag hade var AAV och hade "intregrerade" stötfångare men den ni har kanske är en NZ
tändspolen en komplett 6 pol den har troligen ett artikelnummer på 701905104A
Tommpa75
så här ser min tändmodul ut!! 6 piggar, men tyvärr så kan jag inte detta konstiga språk:q
https://china.trade2cn.com/cnweb/detail/supply.action?supplyId=26709466
Tommpa75
Hej igen!!

Hittade en 3 polig tändspole från en seat, bytte ut bakstycket på den och satt
dit min 6-poliga kontakt. (TYCKER DET BORDE FUNGERA?). MEN INTE!!!!
På Auto delar finns 6-poliga kontakt stycket att köpa löst.
På min polo har jag NZ som tidigare skrivits.

Hur gör jag för att plocka ur hallgivaren och ev byta,kolla???

Fler trådar i Hjälpforumet Bil