Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Problem ABS givare vänster fram Audi A3 97

Startad av patrikaudia397 · 2010-07-09 · 0 svar

patrikaudia397Trådstart
Hej.
Nu har jag slut på goda råd och dyra verkstäder.
Har ett svår löst problem med min Audi A3 97.
Det hela började med att ABS lampan från och till började lysa till att ABS pulserandet kom vid låg fart utan inbromsning och vid bromsning/stående vid rött med intryckt broms började lampan lysa.
Vid första avläsning: givare vänster fram.
Reservdel hos Audi skulle ta en vecka eller mer att få fram.
Men efter avläsning lyste inte lampan på månader.
Efter en tid kom samma problem tillbaka och igen avläsning.
Samma problem och nu gjorde jag bytet av givare vänster fram.
När jag hämtade ut bilen fick jag som svar att kontakt i stammen är trasig. Spännet var tydligen av... Var det han eller inte låter jag vara osagt.
En enligt verkstadskillen så gjordes en lösning som skulle hålla.
Efter 8 dagar började lampan lysa igen och åter tillbaka.
Samma fel vid avläsning och samma fel. Givare vänster fram.
Eftersom kontakten var trasig så frågade jag givetvis vad man kunde göra utan att byta hela kabelstammen vilket föreslogs.
Efter någon dag ringdes det tillbaka om att det nu fanns en reservdel och att
det skulle kunna lösa mitt problem.
Bytet genomfördes och jag trodde att det var lösningen på mitt problem.
Nu någon månad senare kom samma problem tillbaka.
Nu till en ny verkstad jag anlitat tidigare men i andra fall.
Svaret jag fick. Kabelbrott pga. byte av kontakt.
Kontakten på gamla höljet satt kvar och skapade en spännig i gummit samt att man skurit genom gummit vilket kunde resultera i skadande åverkan på kabel. Samt att det hela var lindat med eltjep.
Lösning jag fått är skrota bilen eller byt kabelstamm om inte Audi står får felet.
Vilket är svårt eftersom jag enligt kvitto bara har 8 dagars yrkande.
Krans OK eftersom här var svaret att drivknuten är ett byte.
Ger mig inte där.
Köpte del från Bildemo med kontakt och kabel.
Som jag bytte under veckan men fel kvarstår.
Bytte sensor idag och felet med att ABS lampan går igång hoppas jag är löst.
Den lös inte först.
Testade utan sensor och lampan lös. Självklart ska den lyas uta sensor.
Satte tillbaka den och körde en bit. Lampan lös.
Stannade och gjorde en rivstart och då slutade lampan att lysa.
Sedan körde jag 3 mil i olika farter och stillastående samt häftiga inbromsningar.
Inget utslag.
Vilket brukar utlösa vid häftiga inbromsningar eller vid låga farter eller häftiga inbromsningar eller tvär kurva höger.
För att testa tog jag vägen ut mot nya E4an från storvreta i kurva höger från 70 till 110kmh och inget utslag vilket jag nästan säkert räknade med eftersom den ger utslag i högersväng i 15-20kmh aldrig vänster svängar.
Vid byte av sensor så ser jag även att det har filats på sensorn/koppardelen för genomföringen av bulten. Kanske avståndet ska anpassats mot krans.
Den nya jag bytt till har ett större avstånd. Ca 2mm den som satt där var under 1mm nära 0,9mm
Har läst att det ska vara mellan 2-5mm stämmer det ?
Har försökt läsa mig till avståndet men finner det ingen stans. Inte i boken heller.
Vore tacksam för alla synpunkter eller tips eftersom jag är tveksam till att bytet jag gjort idag är det som slutligen gör att det funkar eller inte.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil