Vilken symbol har lampan? Är den gul eller röd?
Hej
En varningslampa började lysa på instrumentbrädan på min Fiesta -88 för ett litet tag sedan. Lampan började lysa när motorn var varm och gick ner på tomgång, ex vid motorbroms innan rödljus el likn. Lampan släcktes när man blippade till på gasen så motorvarvet gick upp tillfälligt. Jag kollade genast oljan då jag misstänkte att det fanns lite för lite av det. Mycket riktigt var nivån något låg. jag fyllde på olja till rätt nivå med den enda förändringen att lampan nu lyser betydligt oftare..
Jag kan inte begripa vad som är fel, allt verkar normalt, förutom att det är för mycket kylarvätska på bilen.
Annars är det inget missljud/konstiga lukter eller annat.
Min gissning är en trasig givare men vilken och var skulle den sitta?
tyvärr har någon tidigare ägare slarvat bort instruktionsboken så jag kan inte kolla om där står något vettigt om vad lampan skulle betyda.
Någon som kan ge något tips?
En varningslampa började lysa på instrumentbrädan på min Fiesta -88 för ett litet tag sedan. Lampan började lysa när motorn var varm och gick ner på tomgång, ex vid motorbroms innan rödljus el likn. Lampan släcktes när man blippade till på gasen så motorvarvet gick upp tillfälligt. Jag kollade genast oljan då jag misstänkte att det fanns lite för lite av det. Mycket riktigt var nivån något låg. jag fyllde på olja till rätt nivå med den enda förändringen att lampan nu lyser betydligt oftare..
Jag kan inte begripa vad som är fel, allt verkar normalt, förutom att det är för mycket kylarvätska på bilen.
Annars är det inget missljud/konstiga lukter eller annat.
Min gissning är en trasig givare men vilken och var skulle den sitta?
tyvärr har någon tidigare ägare slarvat bort instruktionsboken så jag kan inte kolla om där står något vettigt om vad lampan skulle betyda.
Någon som kan ge något tips?