JJohnnyweTrådstart2010-01-10Hej!
Abs en har slutat fungera i en passat 00 diesel. Han som äger den är HELT säker på att det går att koppla bort nått genom att ta bort locket till abs enheten och på så vis släcka lampan som lyser. detta vill han enbart göra pga av att han har bes nu och inte ännu hittat en ny enhet för rimlig peng.
Detta är en nödlösning! men finns det någon som kan ge bra tipps på att få lampan i instrumentpanelen att lysa när tändningen är på men slockna när bilen startas. Jag vet om matt jag kan koppla den på oljetryckslampan men finns det något mer smidigt sätt? Som sagt man ska tydligen kunna göra nått i abs enheten?.
Mvh Johnny
Man gör inte sådana ingrepp :eek:
Det är dumt även som "nödlösning"!
Dessutom är det i allmänhet lättare och mer ekonomiskt att laga felet än att börja bygga om instrumentet och elsystemet :p
Gör enfelkodsavläsning...du har ju ngn kontakt som kan...antagligen ngn givare...kolla runt på nätet finns hyffsat billiga delar om bara tar sig lite tid!
Ibland går ABS/ESP enheten sönder, men det finns firmor som lagar sådana också,
...och under tiden går bilen att köra
https://www.innosund.com/
Sök på
www.vwpc.se där finns all info/kompetens du behöver :utrop
@Dr Dolittle 52592 wrote:Man gör inte sådana ingrepp :eek:
Det är dumt även som "nödlösning"!
Dessutom är det i allmänhet lättare och mer ekonomiskt att laga felet än att börja bygga om instrumentet och elsystemet :p
Gör enfelkodsavläsning...du har ju ngn kontakt som kan...antagligen ngn givare...kolla runt på nätet finns hyffsat billiga delar om bara tar sig lite tid!
Ibland går ABS/ESP enheten sönder, men det finns firmor som lagar sådana också,
...och under tiden går bilen att köra
https://www.innosund.com/
Sök på www.vwpc.se där finns all info/kompetens du behöver :utrop
Ok Enheten är sönder då den inte går att komma åt med varken vags datautrustning eller atocoms annars hade jag självklart läst ut en felkod och bytt ev givare. Men han måste bes nu och vill/har inte råd? att köpa en ny enhet för 15000+. Jag måste komma på nått. Jag vet att ibland går det ett stort aluminium bläck i dessa enheter som korriderar av pga salt ev kan det vara det? Jag får plocka isär och kolla.
\Johnny
Om du plockar isär enheten är det inte säkert att du kan få enheten lagad av ngn annan, då dom kräver att den är obruten...vet inte riktigt varför dom är petiga med det...
Möjligen kan man i instrumentet "disabla" ABS/ESP, så som man kan välja annan kodning för att slippa bromsbelägg-varningslampan, bältesvarnaren och spolarvätske nivån osv...
ABSen ligger ju på CAN så det kan hända man kan trixa i gatewayen också
Men nu snackar vi släcka lampan helt...lyser inte vid tändnings tillslag!
:iVarför inte köpa ett begagnat styrdon på skroten, har du VAG-com så kodar du ju in det själv?!
Såg en på
www.bildelsbasen.se för 1700:- känns rätt och tycker jag!
@Dr Dolittle 52621 wrote:Om du plockar isär enheten är det inte säkert att du kan få enheten lagad av ngn annan, då dom kräver att den är obruten...vet inte riktigt varför dom är petiga med det...
Möjligen kan man i instrumentet "disabla" ABS/ESP, så som man kan välja annan kodning för att slippa bromsbelägg-varningslampan, bältesvarnaren och spolarvätske nivån osv...
ABSen ligger ju på CAN så det kan hända man kan trixa i gatewayen också
Men nu snackar vi släcka lampan helt...lyser inte vid tändnings tillslag!
:iVarför inte köpa ett begagnat styrdon på skroten, har du VAG-com så kodar du ju in det själv?!
Såg en på www.bildelsbasen.se för 1700:- känns rätt och tycker jag!
Antar att han inte kollat så noga då för 1700 är inte mycket om man jämför med priserna han pratar om 15000+ kan iof hända att det inte är samma delnummer på de båda kanske därför han inte nämnt den?.
\Johnny
15 papp känns som nytt komplett, med styrenhet + hudraulaggregat...monterat och klart...
men det är klart VAG är ju duktiga på att ta betalt :ner
LÄNGE LEVE SKROTEN :utrop