Du har ju precis köpt bilen på firma. Åk dit o be få åtgärdat, det ska du kunna reklamera...ingen tvekan. Finns AC så ska den fungera åxå, på så ny bil. Den sitter inte monterad där för syns skull.
Bråkar dom så brukar det kunna hjälpa att nämna nåt om en jurist i komsumentfrågor du har kontakt med ;) Att hota med konsumentverket, eller allmäna reklamationsnämden skrämmer inte värst mycket. En jurist i ämnet kan lätt avgöra ifall det är motiverat av bilfirman i fråga om dom ska åtgärda felet eller ej, beroende på köpeskilling, årsmodell, miltal, etc, etc.
Allt detta förutsatt att det inte är specifikt skrivet i köpeavtalet att försäljaren frånsäger sig allt ansvar för ev. upptäckta fel o brister efter avtalets undertecknande.
Har inget specifikt skrivits så gäller viss garanti. 1-3 månader kanske...jag vet inte säkert.
Bråkar dom så brukar det kunna hjälpa att nämna nåt om en jurist i komsumentfrågor du har kontakt med ;) Att hota med konsumentverket, eller allmäna reklamationsnämden skrämmer inte värst mycket. En jurist i ämnet kan lätt avgöra ifall det är motiverat av bilfirman i fråga om dom ska åtgärda felet eller ej, beroende på köpeskilling, årsmodell, miltal, etc, etc.
Allt detta förutsatt att det inte är specifikt skrivet i köpeavtalet att försäljaren frånsäger sig allt ansvar för ev. upptäckta fel o brister efter avtalets undertecknande.
Har inget specifikt skrivits så gäller viss garanti. 1-3 månader kanske...jag vet inte säkert.