problem med bränsletillförseln Opel Corsa

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18703
    bermuda
    Deltagare

    Hej govänner. Har skaffat mig en corsa swing 1,4 -92, för övrigt perfekt pendlarbil men den har en egenhet. Den kan, vad jag förstår, när som helst under färd, krypkörning, strax efter start, motorvägsfart osv tappa kraft och börja gå ryckigt och frikopplar(manuell låda) man då, dör motorn.
    Man får liksom “fånga upp” varvtalet och det går att köra den även om den går ryckigt, men det är inte alltid den rycker, oftast i början när felet uppkommer.
    Dessutom dör bränslemätaren och går till nolläge plus att blinkersen lägger av och indikatorlampan för blinkers på instrumentpanelen visar fast sken när man slår på blinkersen, och som sagt tomgången försvinner också.
    Motorfelslampan kan också börja lysa men aldrig nån längre stund. Alla andra funktioner verkar fungera som dom ska.
    Så när felet upphör, kan dröja en kort stund till flera mil, går bränslemätaren upp igen och blinkersen funkar som den ska. Fick info innan köp från förre ägaren om felet men vi kom fram till bränslesystemet fick tjyvluft nånstans och felet skulle uppstå endast vid tvära svängar. Efter ett antal mil tror jag inte på det, med tanke på blinkersen och mätaren.
    Jag kan ha kört kanske trettio mil i sträck utan problem när det helt utan förvarning börjar och sen kan det hålla i sig av och till i kanske 10 mil
    Vore det tjyvluft borde väl motorn inte gå alls, eller? Finns det nån gemensamt mellan exempelvis bränslepump-bränslefördelare och bränslemätare och blinkers? Nåt relä eller nåt? Förre ägarens knep var att frikoppla och ge motorn mycket gas en stund då hittade den tillbaka så att säga. Jag har inte fått det att funka så bra men ibland hjälper det. Det händer inte ofta men när det väl händer kan felet hänga kvar en stund. Nån som vet vad det kan vara för fel, tacksam för tips och hjälp, vh

    #76019
    Nitrogen
    Deltagare

    Rent spontant skulle jag gissa på jordfel…. Måste inte vara, men det är det första man ska kolla när det spökar lite. Gör rent kabelskorna vid batteriet och där jordkabeln sitter i karossen. Om jag inte missminner mig sitter det en jordkabel mellan bakkanten på växellådan och karossen. Kolla den. Annars är det ett tips att köpa en standardjordkabel på mekonomen och skruva mellan kaross och motor.

    #76024
    slirfeldt
    Deltagare

    Låter även i mina ögon/öron som mera av jordfel detta och vill med minnas ett tidigare fixat av liknande fenoemen och bilmodell. Där felet var en fullständigt uppärjad jordfläta mellan just växellådan och karossen så börja kika som sagt över pol kontakterna vid batteriet och dess motsvarigheter till startmotor och kaross.

    #76030
    tapsa62
    Deltagare

    Var ute och kollade jordningen mellan motor och kaross och mycket riktigt så kan det ha varit den för den fanns inte alls!
    Antagligen uppäten.
    Åkte direkt och köpte ovan nämnda standardfläta på mekonomen.
    Kan inte säga om det är lösningen på problemet för jag har inte hunnit åka nån längre sträcka än men nåt mer uppenbart fel var ett tag sen jag var med om men man vet ju aldrig med gamla bilar.
    Jag avlägger rapport när jag kört ett par hundra mil så får vi se. Fortsätt gärna ösa in mer tips. Tackar så väldigt mycket så länge vh ks

    #76034
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo detta är ett klassiskt fel där dessa speciellt jordflätor rätt snart ärgar bort kan det i regel göra underverk med nya sådana och att även dess kontaktytor är mycket goda och sedan gärna lite kopparpasta mellan för bästa kontakt. Men då håller vi tummarna och inväntar förhoppningsvis en slutrapport för ett lyckligt slut även i detta fallet. 🙂

    #76051
    tapsa62
    Deltagare

    Kan nog säga redan nu att jordflätan gjorde susen. Har bara kört min pendlarbil nu i ett par dagar och ingen symptom på att felet finns längre så tack så väldigt mycket för tipset, tycker bara det är lite retligt att jag inte kom på det själv men ibland när man kör fast behöver man nån som tänker lite klarare och logiskt än vad man själv gör just då. :upp än en gång tack!

    #76054
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo i bland kan orsaker till fel ligga väl nära framför sig utan att man ens ser/tänker på det enklaste. 🙂
    Men då återstår det som sagt å se om det har verkan med fräsch jordning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?