Rent spontant skulle jag gissa på jordfel.... Måste inte vara, men det är det första man ska kolla när det spökar lite. Gör rent kabelskorna vid batteriet och där jordkabeln sitter i karossen. Om jag inte missminner mig sitter det en jordkabel mellan bakkanten på växellådan och karossen. Kolla den. Annars är det ett tips att köpa en standardjordkabel på mekonomen och skruva mellan kaross och motor.
Hej govänner. Har skaffat mig en corsa swing 1,4 -92, för övrigt perfekt pendlarbil men den har en egenhet. Den kan, vad jag förstår, när som helst under färd, krypkörning, strax efter start, motorvägsfart osv tappa kraft och börja gå ryckigt och frikopplar(manuell låda) man då, dör motorn.
Man får liksom "fånga upp" varvtalet och det går att köra den även om den går ryckigt, men det är inte alltid den rycker, oftast i början när felet uppkommer.
Dessutom dör bränslemätaren och går till nolläge plus att blinkersen lägger av och indikatorlampan för blinkers på instrumentpanelen visar fast sken när man slår på blinkersen, och som sagt tomgången försvinner också.
Motorfelslampan kan också börja lysa men aldrig nån längre stund. Alla andra funktioner verkar fungera som dom ska.
Så när felet upphör, kan dröja en kort stund till flera mil, går bränslemätaren upp igen och blinkersen funkar som den ska. Fick info innan köp från förre ägaren om felet men vi kom fram till bränslesystemet fick tjyvluft nånstans och felet skulle uppstå endast vid tvära svängar. Efter ett antal mil tror jag inte på det, med tanke på blinkersen och mätaren.
Jag kan ha kört kanske trettio mil i sträck utan problem när det helt utan förvarning börjar och sen kan det hålla i sig av och till i kanske 10 mil
Vore det tjyvluft borde väl motorn inte gå alls, eller? Finns det nån gemensamt mellan exempelvis bränslepump-bränslefördelare och bränslemätare och blinkers? Nåt relä eller nåt? Förre ägarens knep var att frikoppla och ge motorn mycket gas en stund då hittade den tillbaka så att säga. Jag har inte fått det att funka så bra men ibland hjälper det. Det händer inte ofta men när det väl händer kan felet hänga kvar en stund. Nån som vet vad det kan vara för fel, tacksam för tips och hjälp, vh
Man får liksom "fånga upp" varvtalet och det går att köra den även om den går ryckigt, men det är inte alltid den rycker, oftast i början när felet uppkommer.
Dessutom dör bränslemätaren och går till nolläge plus att blinkersen lägger av och indikatorlampan för blinkers på instrumentpanelen visar fast sken när man slår på blinkersen, och som sagt tomgången försvinner också.
Motorfelslampan kan också börja lysa men aldrig nån längre stund. Alla andra funktioner verkar fungera som dom ska.
Så när felet upphör, kan dröja en kort stund till flera mil, går bränslemätaren upp igen och blinkersen funkar som den ska. Fick info innan köp från förre ägaren om felet men vi kom fram till bränslesystemet fick tjyvluft nånstans och felet skulle uppstå endast vid tvära svängar. Efter ett antal mil tror jag inte på det, med tanke på blinkersen och mätaren.
Jag kan ha kört kanske trettio mil i sträck utan problem när det helt utan förvarning börjar och sen kan det hålla i sig av och till i kanske 10 mil
Vore det tjyvluft borde väl motorn inte gå alls, eller? Finns det nån gemensamt mellan exempelvis bränslepump-bränslefördelare och bränslemätare och blinkers? Nåt relä eller nåt? Förre ägarens knep var att frikoppla och ge motorn mycket gas en stund då hittade den tillbaka så att säga. Jag har inte fått det att funka så bra men ibland hjälper det. Det händer inte ofta men när det väl händer kan felet hänga kvar en stund. Nån som vet vad det kan vara för fel, tacksam för tips och hjälp, vh