Problem med en Wv Polo-97

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13901
    wastedshark
    Deltagare

    Hej, har ett problem med min Wv polo -97.

    För en vecka sedan så började bilen bli konstig, det började med att jag hade handlat och kom ut till parkeringen.
    Efter att ha kört 5 minuter så började bilen hosta (ryckningar) och bara efter några sekunder så bara dog allt.
    Det tog typ 5-10 innan jag kunde åka därifrån, trodde då att de kanske var kondens i tanken. Så jag åkte till närmaste bensin mack och köpte K-sprit som jag hällde i tanken.

    Efter det så funkade den normalt tills nästa dag igen. Då slocknade den efter typ 2-3 min på e4.an igen, så jag fick stå och vänta några minuter igen.
    Så har den gjort till för någon dag sen, då den la av efter 10-15 minuter.
    Fast denna gång så skulle jag inte kunde åka vidare. Så jag fick bogsera den till en polare,där den står nu! 😡

    När jag körde den sist så märkte jag att varvmätaren hoppade upp och ner, och till slut så slocknade motorn bara.
    Kan det vara fel på Hallgivaren eller är det fel med bränslepumpen eller något annat?

    #61926
    slirfeldt
    Deltagare

    Detta har varit upp ett antal trådar tidigare och låter klart som det skulle kunna vara defekt hallgivare, specielt med att det verkar vara värmerelaterat som ofta är en av symtomen för detta såväl som även defekt tändspole som tändmodul med dessa bilmodeller.

    Lite olika på vad det gäller för bil/system, men med tex VW, Audi mfl så är det i regel tre kablar anslutna till hallgivaren på fördelarhuset, det man där kan göra är att med en voltmätare kopplad till minus och plusspetsen till mittenkabeln från hallgivaren som är dess signalutgång, och med tändningen på och man roterar motorn bör man kunna se pulser på 12 volt och 0 volt där emellan.

    Ofta brukar dessa kontaktstycken med vara märkta med – 0 + för varje kabel utgång, så testa detta då den inte vill tända, eller pröva helt enkelt med lite startgas i insuget och händer inget då heller lutar det åt just tändrelaterat problem.

    Visar det sig att det är just hallgivaren som gett upp är denna i regel löst utbyttbar och som med finns beskrivet här på forumet,, eller om man satsar på en bättre begagnad komplett fördelare, men det bästa vore förstås att ta ut eventuella felkoder på felorsak.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?