Troligen måste bakbromsarna demonteras för att åter smörjas upp och justeras in igen, och vanligen brukar vara att just dess justering som ofta kärvar igen som man då brukar komma år bakifrån att på så sätt kunna släppa efter på bromsbackarna.
Men detta brukar ändå med lite växelvis hamrande som denne kompis var på väg, där det gäller att våga och även vara envis, så brukar bromstrumman förr eller senare lossna (av säkerligen hundratals demonterade bromstrummor genom åren,,).
Och att chansa på att försöka släpa loss hjulet brukar sällan ha verkan utan bara bränna däck eller slita ned bromsbeläggen, men inte så långt rosthärjat kan det i vissa fall gå att väcka lätt låsta trumbromsar med försiktigt knackande med hammare rent dess baksida.
Annars är tipset att använda handbromsen så mycket som möjligt då bilen brukas, men skall den stå en längre tid (som flera dagar) brukar det vara rekommenderat att inta ha den åtdragen, utan bara ha en växel i.
Men detta brukar ändå med lite växelvis hamrande som denne kompis var på väg, där det gäller att våga och även vara envis, så brukar bromstrumman förr eller senare lossna (av säkerligen hundratals demonterade bromstrummor genom åren,,).
Och att chansa på att försöka släpa loss hjulet brukar sällan ha verkan utan bara bränna däck eller slita ned bromsbeläggen, men inte så långt rosthärjat kan det i vissa fall gå att väcka lätt låsta trumbromsar med försiktigt knackande med hammare rent dess baksida.
Annars är tipset att använda handbromsen så mycket som möjligt då bilen brukas, men skall den stå en längre tid (som flera dagar) brukar det vara rekommenderat att inta ha den åtdragen, utan bara ha en växel i.