Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Problem med kallstart, Opel Corsa

Startad av KalasChrister · 2007-12-01 · 6 svar

KalasChristerTrådstart
Hej.
Jag har en Opel Corsa 1,4 Swing -96. Den vill inte starta direkt när man drar på nyckeln. Den hostar till lite då och då och till slut hoppar den igång, någorlunda. När man ger den gas så hackar den precis som om den gick på tre cylindrar. Den hackar även de första kilometrarna innan den blir varm.

Vad kan det vara? Automatchoke? Var sitter den isf?

MVH Christer
fraggelpelle
En såpass ny bil måste väl ha insprutning. Skulle kunna vara en tempgivare som strular. Men det är aldrig fel att läsa av felkoderna ur styrboxen och börja med att se om man får någon ledtråd där.
Forsis
@Speedo 26870 wrote:
En såpass ny bil måste väl ha insprutning. Skulle kunna vara en tempgivare som strular. Men det är aldrig fel att läsa av felkoderna ur styrboxen och börja med att se om man får någon ledtråd där.


Man kan tro att det skall vara insprutning men så är icke fallet. Det är dock en elektronisk förgasare. Jag har bytt tempgivare för 3 månader sedan och då bilen gick illa när den var varm. Men den har gått som en klocka sedan dess.

Tack för tipset ändå...
//CHrister
slirfeldt
Det är faktiskt insprutning på denna, men den enklare formen med en insprutningsventil som sitter ihop byggt med en enhet som kan se ut som en förgasare, och som ofta lite felaktigt får under namnet "elektrisk förgasare".

Men i alla fall,, kallstarts funktionen verkar inte fungera nu som då ger dessa symtom, alltså den går allt för snålt, frågan om det inte är denna tempgivare som strular igen.
Då det är denna som bestämmer om den skall gå bränsleanrikat eller ej, för någon kallstartventil har inte dessa enklare system, men testa en gång med att nolla minnet till styrboxen, genom att lossa ena batteri kabeln en stund som eventuellt kan råda bot på detta, ha bara koll på eventuell radiokod.
Forsis
@Peter H 26883 wrote:
Det är faktiskt insprutning på denna, men den enklare formen med en insprutningsventil som sitter ihop byggt med en enhet som kan se ut som en förgasare, och som ofta lite felaktigt får under namnet "elektrisk förgasare".

Men i alla fall,, kallstarts funktionen verkar inte fungera nu som då ger dessa symtom, alltså den går allt för snålt, frågan om det inte är denna tempgivare som strular igen.
Då det är denna som bestämmer om den skall gå bränsleanrikat eller ej, för någon kallstartventil har inte dessa enklare system, men testa en gång med att nolla minnet till styrboxen, genom att lossa ena batteri kabeln en stund som eventuellt kan råda bot på detta, ha bara koll på eventuell radiokod.


Det var ett bra förslag och enkelt förslag. Jag får prova det innan det blir kallt för nu när temperaturen ligger över noll startar den utan problem.
Tack än en gång för ett bra förslag.
//Christer
Villa Holland
Har du löst problemet? Jag har en corsa-95 med samma fel, startar ej kall, dör innan den fått upp värmen, därefter går den klockrent. Mvh Ingemar
Forsis
@sailor68 28237 wrote:
Har du löst problemet? Jag har en corsa-95 med samma fel, startar ej kall, dör innan den fått upp värmen, därefter går den klockrent. Mvh Ingemar


Nja...jag har inte fått ordning på det. Tog bort batteriet en stund för att nollaställa systemet. Den gick lite bättre efter det, men inte helt hundra. Sedan provade jag också att hälla i insprutningsrengöring....tyckte även då att den gick lite bättre. Men det är säkert bara inbillning.
Så tyvärr...har ingen lösning på problemet.
MVH Christer

Fler trådar i Hjälpforumet Bil