Har du kollat så att generatorn laddar? Säkringar?
Hej!
I lördags(någon plusgrad) när jag skulle starta bilen så ville den inte starta. Kontrollerade säkringar, bränslepumpen låter som den fungerar(vid tändningspåslag), kontrollerade att bensin kom ut genom bensinfiltret vid "startförsök" genom att lossna ena skruven. Oljenivån ok, färg ok, dock såg jag en konstig fläck på marken under motor (gulaktig oljesmörja, vet ej vad den kommer ifrån). Under söndagen(+4) hade jag i motorvärmaren ett antal timmar och då startade den efter en liten stund. Åkte en provvända utan att upptäcka något konstigt. I morse(tisdag, 0-gradigt, snöat under natten) när jag skulle iväg så startade den, men efter ett rödljusstop efter ett antal hundra meter så dog bilen när jag skulle åka iväg, starta ok igen. Är tungen att hålla gas för att den skall "orka" iväg. Under resans gång ryckte den flera gånger, ofta i samband med låga varv med efterföljande gaspådrag.
Först misstänkte jag kallstartventilen, men eftersom den uppförde sig konstigt även när den var varm idag så borde det inte vara det. Kan det vara skit i bränslefiltret (bytt nov 99, kört under 1000mil) eller en ispropp? Bilen har stått ett antal veckor med växlande väderlek. Tacksam för tips.
Kommer byta bränslefilter + hälla i K-sprit.
I lördags(någon plusgrad) när jag skulle starta bilen så ville den inte starta. Kontrollerade säkringar, bränslepumpen låter som den fungerar(vid tändningspåslag), kontrollerade att bensin kom ut genom bensinfiltret vid "startförsök" genom att lossna ena skruven. Oljenivån ok, färg ok, dock såg jag en konstig fläck på marken under motor (gulaktig oljesmörja, vet ej vad den kommer ifrån). Under söndagen(+4) hade jag i motorvärmaren ett antal timmar och då startade den efter en liten stund. Åkte en provvända utan att upptäcka något konstigt. I morse(tisdag, 0-gradigt, snöat under natten) när jag skulle iväg så startade den, men efter ett rödljusstop efter ett antal hundra meter så dog bilen när jag skulle åka iväg, starta ok igen. Är tungen att hålla gas för att den skall "orka" iväg. Under resans gång ryckte den flera gånger, ofta i samband med låga varv med efterföljande gaspådrag.
Först misstänkte jag kallstartventilen, men eftersom den uppförde sig konstigt även när den var varm idag så borde det inte vara det. Kan det vara skit i bränslefiltret (bytt nov 99, kört under 1000mil) eller en ispropp? Bilen har stått ett antal veckor med växlande väderlek. Tacksam för tips.
Kommer byta bränslefilter + hälla i K-sprit.