Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Problem med oljetrycket i min mercedes 200t

Startad av Mercedes.w123 · 2008-01-25 · 5 svar

Mercedes.w123Trådstart
Jag har problem med min mercedes benz 200t, modell w123
med oljetrycksmätaren, den borde vara mellan 2-3, med full gas vid 3, och vid tomgång på 2.
Istället håller den sej mellan 1-2 och har sjunkt de senaste dagarna.
Jag ska nu byta olja och filter, men det var bytt för 2000km sen.
I övrigt har den har gått väldigt lite dem sista åren och motorn fungerar bra.
Någon som har en idé på vad felet kan vara?

Tack på förhand.
Astis
Hej!

Pröva att spola ur motorn med en flush engine flaska innan oljebytet.
Rensar ur massor med skit ur motorn. Finns att köpa på mekonomen bla.
Avsluta med ett oljebyte ink. filter.

Lycka till!
Kostya
På de mercor jag har haft, har jag för mig att oljetrycket på tomgång får gå ner till 1.3 Bar, jag har inte haft nån W123 men 114,115,124 och 201:D

Du kan prova med lite tjockare olja om bilen gått väldigt långt.
hn-hh
ok, Tack Asse, ska prova det.
MPalm, problemet är inte att det går ner utan att den aldrig går upp till 3.
Den har inte gått särskilt långt, är en -83 och har kört 180.000km.
thoola
Det är inte omöjligt att givaren i motorn inte funkar som den ska. Prova med en annan givare (skroten) eller koppla in en mekanisk oljetrycksmätare för att prova trycket. Att en oljepump skulle slitas ut efter 18 tusen mil är inte troligt. Häll inte i nån helsyntetolja i motorn!
hn-hh
Jag har nu använta flush engine och bytt olja och filter och nu fungerar allt som det ska. Tack för all hjälp

:)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil