Hej, byt alla gummi detaljer i oket och använd ATF-olja för smörjning!!!! Använder du annan olja kan gummit svälla och kolvarna går därmed trögt!!!! // P-A
Hej!
Jag har en open kadett (årsmodell 85) som har stått ett år och ska nu börja använda den igen.
Har dock det problemet att vänser framnbroms ligger på så fort man bromsar (efter den stått ett tag och blivit kall kan bromsen släppa lite igen tills man bromsar igen).
Har skruvat bort däcket och tagit bort och rengjort från rost på de delarna där broms klossarna sitter så de nu löper utan problem, detta åtgärdade inte problemet.
Efter detta så provade jag ta bort den inre delen av "bromsfästet", det finns två kolvar eller liknade som själva bromsmekanismen ska kunna åka ut och in på. Den ena halvan av dessa två kolvar var lite rostigt och detta rengjorde jag och smörjde upp, och satte tabax efter smörjt dessa (det var svårt att få tebax gummi tätningarna på kolvarna).
Någon som har en anning vad felet kan vara?
Känns nästan som att hela bromsmekaniken som med hjälp av dessa "kolvar" ska kunna glida ut och in gick trögare efter jag smöjt dessa.. det fanns även skåror som gick snett runt om på kolvarna som jag trodde ska göra så smörjningen ska kunna förflytta sej men så behöver det inte vara. Det verkar trykas ut av lufttryck?
HJÄLP! Behöver verkligen få bilen körfärdig snarast och alla värkstäder har fullt up och som jag bedömder det är detta någon jag kan fixa själv om jag bara vet vad det är som är fel ocg hur man åtgärdar det.
Jag har en open kadett (årsmodell 85) som har stått ett år och ska nu börja använda den igen.
Har dock det problemet att vänser framnbroms ligger på så fort man bromsar (efter den stått ett tag och blivit kall kan bromsen släppa lite igen tills man bromsar igen).
Har skruvat bort däcket och tagit bort och rengjort från rost på de delarna där broms klossarna sitter så de nu löper utan problem, detta åtgärdade inte problemet.
Efter detta så provade jag ta bort den inre delen av "bromsfästet", det finns två kolvar eller liknade som själva bromsmekanismen ska kunna åka ut och in på. Den ena halvan av dessa två kolvar var lite rostigt och detta rengjorde jag och smörjde upp, och satte tabax efter smörjt dessa (det var svårt att få tebax gummi tätningarna på kolvarna).
Någon som har en anning vad felet kan vara?
Känns nästan som att hela bromsmekaniken som med hjälp av dessa "kolvar" ska kunna glida ut och in gick trögare efter jag smöjt dessa.. det fanns även skåror som gick snett runt om på kolvarna som jag trodde ska göra så smörjningen ska kunna förflytta sej men så behöver det inte vara. Det verkar trykas ut av lufttryck?
HJÄLP! Behöver verkligen få bilen körfärdig snarast och alla värkstäder har fullt up och som jag bedömder det är detta någon jag kan fixa själv om jag bara vet vad det är som är fel ocg hur man åtgärdar det.