Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Problem med peugeot 205 gti-89

Startad av lundberg · 2007-07-23 · 1 svar

lundbergTrådstart
Hej gott folk,

jag har en 205:a av 89: års modell som jag fått problem med. På besiktningen får jag för höga HC värden och bilen går otroligt ryckigt. På verkstaden säger de att "kompressionen går förbi kolvarna" och föreslår att antingen byta motor (vilket hos dom skulle bli fullt orimligt!!) eller låta bilen gå i graven! Eftersom jag gjorde ett dåligt köp för ett par-tre år sedan och betalade alldeles för mycket för bilen tycker jag inte något av alternativen känns riktigt spännande, dessutom är bilen för övrigt otroligt fin...så, vad ger ni mig för råd?? Jag vill inte påstå att jag är något utpräglad bilmeckare även om jag väl inte har min tumme precis i mitten. Jag har sett att man kan få tag på en motsvarande motor för under 1000-lappen, men reder man som lekman ut att byta den själv????! Några andra förslag? Någon som vill köpa mina problem för en rimlig summa kanske? (Jönköpingsområdet) Körförbud inträder på onsdag den 25 juli.

tack på förhand!

mvh Martin
Ludde_57
Vad för kompression har motorn? Lätt att kolla själv om man har en kompressionsmätare. ( och vad för kompression har den nya motorn... )

Att byta motor är inte alltför svårt om man har de nödvändiga verktygen, lyft, pallbockar, domkraft mm.
Om du inte redan har en gör det själv bok, så köp en. Den betalar sig själv om man kan utföra en del jobb själv.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil