AAlchemyTrådstart2010-01-13Hej jag har en mercedes E230 87 (124) som gått 33400mil,
problemet: Efter jag kört bilen riktigt varm, och sedan ställer mig
på tomgången så stiger tempen sakta men säkert. Har testat att stått på tomgången ända till den va uppe på 95C, och de tog ungefär 5-6min sedan
körde jag iväg. Och då sjönk den väldigt fort tillbaka till den normala tempen, och där håller den sig så länge jag kör. Det ända jag har bytt är termostaten men det blev ingen skillnad. Har kollat vattennivån och den verkar inte sjunka, så den verkar inte mista något vatten. Min fundering är vattenpumpen, kan det bli så att vattenpumpen cirkulerar vattnet sämre fall den är utsliten ??? jag vet inte fall den är bytt någon gång och jag vet inte hur länge en vattenpump ska hålla
på dessa bilar. Så jag hoppas på att någon kunnig vänlig person kan hjälpa mig
:-)
Tror mer på att du har ett fläkt relaterat problem....har den vagnen elfläkt el sådan där viskokoppling ?
Vattenpumpar brukar gå ner sig i lager, tilta remskivan och börja läcka. Har även varit med om att skoveln lossat helt men då överhettar den snabbt. Att skoveln skulle slira på sin axel är inte troligt..
Remmen slirar väl knappast heller??
Känns som om problemet löser sig med fartvind snarare än ökat varvtal eller hur?
Hur är skicket på kylflänsarna? Efter många år på saltiga vägar kan flänsarna förvandlats till mjöl :( (dra med fingrarna över flänsarna, faller dom isär?) och kylförmågan avtagit kraftigt...då räcker kanske inte fläkten till utan även fartvind behövs!
Man sk inte lita förmkt på gamla tempmätare heller....kokar den inte och tempen inte skenar in i rött område kan man kanske anse det som normalt..
@Dr Dolittle 52874 wrote:Tror mer på att du har ett fläkt relaterat problem....har den vagnen elfläkt el sådan där viskokoppling ?
Vattenpumpar brukar gå ner sig i lager, tilta remskivan och börja läcka. Har även varit med om att skoveln lossat helt men då överhettar den snabbt. Att skoveln skulle slira på sin axel är inte troligt..
Remmen slirar väl knappast heller??
Känns som om problemet löser sig med fartvind snarare än ökat varvtal eller hur?
Hur är skicket på kylflänsarna? Efter många år på saltiga vägar kan flänsarna förvandlats till mjöl :( (dra med fingrarna över flänsarna, faller dom isär?) och kylförmågan avtagit kraftigt...då räcker kanske inte fläkten till utan även fartvind behövs!
Man sk inte lita förmkt på gamla tempmätare heller....kokar den inte och tempen inte skenar in i rött område kan man kanske anse det som normalt..
Det sitter viskokoppling på den här fläkten, kan man på någe smart sätt se fall den inte går som den ska ??? har kollat på bladen å känt på dom å dom
verkar bra det faller inte av något i alla fall eller mjölar å dom är hela, kan man renovera fläkten eller måste man köpa helt ny ??? Takar för visat intresse
behöver all hjälp jag kan få :-)
när du kört den varm,ställ den nånstans och låt gå på tomgång,öppna huven och kolla om den går igång när tempen stiger.
om den går igång men tempen ändå stiger så är felet nåt annat.
kanske måste du lufta systemet?
Glappar inte viskofläkten i lagren och känns "lagom" trög att peta runt, när motorn är avstängd är den nog okey. Ju varmare motor ju mera "stiff" ska den väl bli att peta runt...jämför varm och kall motor....typisk grej man köper på skroten...jag råkade motortvätta sönder en sådan till en Ford Sierra en gång...betalade typ 100:- för den...:upp
Ahh....nu kom det till mig :r har inte Merca ngn magnet-koppling på sin remdrivna fläkt?? Värt att kolla om den funktionen är som den ska !
Tror att den snurrar med lite hela tiden men prova Maccans råd och kika på om den slirar in eller klickar upp farten på ngt sätt när tempen stiger
87:a hmm...undrar om inte den har motorstyrsystemet KE-Jetronic ? Eventuellt så är det styrdonet som bestämmer fläktens inkoppling....men jag har faktiskt för mig att det finns en termokontakt speciellt för fläkten...och att jag byglade den för att testa kopplingens funktion..
OBS bygla (kortslut) inget som du inte är helt säker på att man kan bygla...synd om du eldar upp grejerna :i
Skaffa Haynes-bok om du inte redan har :utrop
Jag tror det finns både elektromagnetiska och vanlig viskofläkt på W124n.
Båda två ska stå still när man står på tomgång när motorn är kall. Kan snurra lite pga lagerfriktion och dyligt.
Vart den elektromagnetiska tar sin signal ifrån kommer jag inte ihåg, kan mycket väl vara som DrDolittle skriver.
Den står still hella tiden även när tempen går över de normala å käner man på den så snurrar den hur lätt som helst både när motorn är varm och kall så frågan är ju varör den inte snurrar fall den ska ha någon signal eller dyligt för att starta eller fall den startar på annat vis jag ser inga kablar eller kontakter som går till fläkten fast dom kanske inte syns är det enkelt å skruva lös fläkten å kolla fast man skulle ju vilja veta fall den får ström över huvetaget
om det nu är så den fungerar att den får ström för att starta men hur vet man å hur kollar man det ???
Ja står denna fläkt helt still även då tempmätaren går mot ohälsosammare temperaturer tyder på endera termogivarfel till att själva fläktmotorn gett upp, med dess säkring är iaf hel? Dess fläkt bör väl se ut så här någonting och där kablaget går ut åt sidan.
https://bilder.lagabasen.se/delar/1086/1086288269vy1.jpgÄr det rätt fläkt på bilden?
Ser ut som en elektrisk och Mercan ska ha remdriven (99% säker).
Det är helt klart nåt fel på fläkten, den ska snurra ordentligt när motorn är så där varm.
Kan du se en liten elkontakt på vänster sida, om du står på förarsidan och tittar på fläkten ska det sitta en liten kontakt med två sladdar till om du har den elektromagnetiska varianten.
Ser du inga sladdar så har du en viskokoppling (om den inte ser ut som på Peters länk) och en sån kan du som tidigare sagts köpa på skroten och byta själv.
Ja ingen garanti från mitt håll på att det är just rätt fläktmodell,, men i vilket fall som helst tyder det mesta på ett fel hos endera fläktmotorn som dess styrning beroende på fläktutförande iaf,,