Problem med värmesystemet.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14162
    Anonym
    Inaktiv

    Jag har en Nissan Micra -89 som har problem med värmen ut i kupéen.
    Jag får varm luft i vindrutefläktarna men inte i de som är riktbara eller de vid fötterna. Värmen till vindrutan försvinner den också när man kört en bit. Det verkar som att motorn inte riktigt blir tillräckligt varm då kylaren kyler som bäst. Det går även inte att dra reglaget för var man vill att det ska blåsa hela vägen till markeringen till vindrutan. Kan det vara någon slang som inte är ordentligt inkopplad eller liknande, jag bytte just kylare.

    Är det någon som vet hur man kan laga bakrute-värmare så är jag tacksam för tips om det med då jag bara har 3 “linjer” som fungerar.

    #62802
    slirfeldt
    Deltagare

    Att inte motorn verkar komma upp tillräckligt i temperatur kan dels bero på att termostaten inte fungerar som den skall och i ditt fall inte stänger riktigt, till att det fortfarande kan finnas luft kvar i kylsystemet.

    Som troligtvis är största orsaken till att inte tillräckligt med värme kommer in i bilen, känn även då motorn kallstartas att kylaren direkt blir varmare och varmare som då tyder på dåligt fungerande termostat och inte helt ovanligt fenomen i dessa köldtider.

    Där kylaren normalt bör vara tämligen sval tills strax innan motorn nått driftstemperatur, med dess reglage är det med rätt vanligt at dessa kärvar, men brukar vara rätt lätt att komma åt bakom panelen för lämplig åtgärd.

    Med dom trasiga eltrådarna i bakrutan om det fortfarande finns på marknaden för avsett ändmål sådan lagningsatser, som brukar fungera rätt bra och återfår värmen i rutan.

    #62811
    leffe e
    Deltagare

    Det skulle kunna vara termostaten.. Oljetemperaturmätaren i bilen fungerar knappt, den är nästan alltid i botten eller går upp en halv centimeter om motorn är väldigt varm. Är det samma termometer till den? Är den lätt att byta eller kan det bara vara så att det sitter massa skit på den eftersom det är en gammal bil.

    Nu vet jag ju inte om motorn inte kommer upp i rätt värme men det verkar ju tyda på det eftersom jag inte får någon värme in i bilen. Bilen dör ofta vid kraftiga inbromsningar och liknande så det är möjligt att det är det.

    Jag tror inte det är att det finns luft kvar i kylsystemet för även om man kör i 2 timmar i sträck så kommer det ingen värme.

    tack för svar

    #62812
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo dessa bilar har en halvskum förgasarhistoria som ofta är upphov till allehanda symtomer som du tex nämner,, och nej då har du förmodligen fått ur all luft som sällan brukar vara några problem på dessa.

    Nej det är olika termo/tryckgivare för vatten som oljan, men inte sitter det väl någon oljetemperaturmätare på denna? Det är väl bara en oljetrycklampa? Du menar inte motorn kylvattnets temperaturmätare? Och oljetrycksgivare på motorblockets ena sida och brukar ofta börja med att läcka i själva kontakten.

    Jo kan var lite svårt att kanske uppskatta motorns temperatur, men ett sätt brukar vara blir motorn aldrig så pass varm att motorns kylfläkt inte går i gång, går den förmodligen för kallt och första misstanken brukar då vara defekt termostat.

    #62815
    leffe e
    Deltagare

    Jag menar förstås mätaren till motortemperaturen, den man ser om motorn bli överhettad på. Jag är inte så jättehaj på bilar än.. Det verkar som den går kallt för det är jävligt sällan fläkten går igång.

    Kan det vara samma termostat till dessa?

    Är termostaten något man kan köpa på t ex biltema och sätta i själv eller är det någon man bör ta hjälp av en mekaniker till?

    #62816
    slirfeldt
    Deltagare

    ja vi är alla nya i början,,, och då finns klar misstanke på att tempgivaren inte är som den skall och att byta den är inte svårt alls, värre bara att säga ett pris på den då de troligt är original som gäller och nissan är ju rätt snittsiga på att ta bra betalt, men hör iaf vad dom begär för en sådan, och dess givare sitter iaf på sidan av motorn till höger rätt långt upp på motorn ovanför kopplingskåpan.

    Och som sagt känner du som redan nämt att kylaren blir allt varmare redan efter en kallstart, så är det mycket troligt termostaten som är defekt och med mycket vanligt vid sådana symtom, som även är tämligen lättbytt, då den på dennasitte rätt bra till.

    Där den sitter under dess termostathus med tre skruva där den övre kylarslangen går in i motorn och satsa på biltemas termostat artnr: 61-450 och kom ihåg att montera den rätt, alltså dess fjäderdel inåt motorn, tänk på att det rinner ur en eller ett par liter kylvatten som sedan måste kompletteras med ny.

    ,

    #62817
    aw73
    Deltagare

    du har bara en termostat den ska öppna och släppa ut kylarvätskan till kylaren vid en viss temperatur tex. 89C+ sedan sitter det vanligtvis på kylaren en termokontakt som sätter igång fläkten vid en viss tempratur tex. 95C+
    denna kan du testa genom att först köra bilen varm sedan låta den gå på tomgång stillastående och beakta noggrant tempmätaren så den ej går på rött

    #62819
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis, det finns så bara en termostat och denna för den motorn öppnar vid 90 grader som är den vanliga temperaturen, och termostater kan ma även provkoka i en kastrull med vatten och en vanlig ugns termometer, där man riktigt skall se att termostaten börjar röra sig strax innan den temperaturen som de står stämplat på densamma.

    #62820
    leffe e
    Deltagare

    Ok.
    Har jag fattat det rätt om det är så att termostaten inte fungerar och på grund av det så släpper den in kylarvätska hela tiden och då blir motorn aldrig varm? Byter man termostaten så borde motorn uppnå varmare temperatur och då kommer det in varmluft i kupén? Termokontakten sitter på kylaren och påverkar endast om fläkten går igång?

    Ursäkta om jag låter trög men jag vill inte göra massa misstag..
    Tack för hjälpen!

    #62825
    slirfeldt
    Deltagare

    Precis det är så en termostat fungerar som normalt består av bland annat av ett vaxsegment som utvigdar sig beroende på hur mycket temperatur den utsätts för och är egentligen en finurlig konstruktion men som inte är helt ovanligt att dom blir opålitliga med tiden.

    Och som vid kallstat eller till ljummen motor håller termostatventilen stängd, så att kylvattnet bara kan cirkulera i motorn och till värmepaketet inne i bilen (så att man får värme inne i bilen nästan på en gång).

    Är så denna termostatventil öppen eller någon stans därimellan så passerar allt kylvaten direkt ut till kylaren, som då göra att det tar väldigt längt tid för motorn att bli varm och då vid mycket landsvägskörning kommer dessa många gånger inte ens upp i temperatur alls, som med gör att bränsleförbrukningen stiger rätt rejält utöver att man har en rätt kall bil att åka i.

    Kylfläktens termogivare (den som startar motorns kylfläkt) sitte mycket riktigt på kylarens högra sida och byglar man dessa kablar så kan man tvångsköra denna fläkt för att funktions testa den om man misstänker att den inte fungerar alls.

    #62861
    leffe e
    Deltagare

    Tack för hjälpen!
    Satte precis in en ny termostat i bilen och som du skrev så var det fel på den gammla. Eller rättare sagt, det satt ingen gammal i. Nu går motorn mycket mycket bättre.
    Däremot så får jag enbart varm luft till vindrutan i kupéfläktarna. Kanske kan det vara någon slang som inte sitter i ordentligt till de 2 stora i mitten som man kan rikta. Vet du något sätt man kan komma in bakom för att fixa detta? Det är även fel på reglaget för var man vill ha luftdraget (vindruta/fötter/kroppen), det går inte att dra hela vägen till höger (vindruta). Eller är det helt enkelt så att i äldre micra modeller så går det bara att få varm luft till vindrutan?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?