Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Problem med växellåda (Seat Ibiza -94)

Startad av corp · 2008-09-26 · 34 svar

lenaola
Även balken går att erätta med ett antal domkrafter och pallbockar som kan ge motorn stöd underifrån.

Jag har aldrig centerat en koppling med centreringsdorn använder förlängaren till 1/2 tums hyllsan som jag roterar i hålet och detta tillsammans med ögonmåttet funkar görbra bara man är petimeternoggrann. Skulle det hamna fel får du inte ihop det så det är bara att prova sig fram tillslut går det.
Är du osäker på ditt ögonmått går det även om det är lite bökigt att använda växellådan till att centrera med men då behöver du assistenter då lådan är otymplig och tung. Sätt isåfall lamellen löst åtdragen (så den kan glida rätt) innanför tryckplattan tryck in växellådan och ta loss den nu sitter lamellen centrerad och det är bara att dra åt tryckplattan.

Saknar du känsla i armen för hur hårt bultar ska dras kan du behöva en momentnyckel så du inte drar förhårt/för löst
tobsing
Har inte hänt mycket sedan sist.

Något jag märkt när jag kört är att växellådan kan fungera helt normalt. Som igår, startade bilen, la i backen (Utan smäll) La i ettan utan problem. Stannade, La i backen igen (Utan smäll) La i ettan. Och tänkte vad fan? Sen åkte jag iväg, kopplar och ska lägga i trean så tycker jag det kändes som något ryck i kopplingen och sedan blev det genast trögväxlat igen.
slirfeldt
Ja i alla fall genom att den fungerar bra i bland så är det förmodligen ingen öppenbar fara för tex växellådsras, men knepigt med detta fenomen som kommer och går bara och känner inte igen det riktigt vad det verkligen kan bero på.
tobsing
@Peter H 37656 wrote:
Ja i alla fall genom att den fungerar bra i bland så är det förmodligen ingen öppenbar fara för tex växellådsras, men knepigt med detta fenomen som kommer och går bara och känner inte igen det riktigt vad det verkligen kan bero på.


Har pratat med bilskrot, verkstad osv. Dom är alla eniga om att det låter som kopplingsfel. Tryckplattan och fjädrarna som eventuellt är dåliga. Men det är ju inte lönt att byta tyvär, 7200kr skulle verkstan ha.

Först var det snack om kopplingsvajern att den har börjat smälla av och att den sträcker sig. Men eftersom jag har testat sticka en skiftnyckel mellan utan resultat så avfärdade dom det och sa att det förmodligen är kopplingen.

Har kollat upp en del också, det blir ett för stort jobb för mig. Har inte någon bra plats att mecka på heller. Nu skiter jag i det här och säljer fanskapet på blocket som reservdelsbil istället :(
A-laga
hejsan, har en mitsubishi galant 1989, problmet är att om man trycker ner kopplingen så stannar pedalen där och om man drar upp pedalen så e de som om kopplingen fortfarande e i för de går att växla som man vill och jag har provat att dra upp kopplingspedalen och lägga i en växel och köra startmotorn men bilen rör sig inte så växlarna tar inte,