__IcE_MaN_Trådstart2006-12-05Hej !
Ni vet ju alla att en nissan micra med en 1,2 liter motor ska nog inte dra så mkt bensin 0.5 ? per mil .... men min ha börjat dra runt 1,5 !! till 2 !! liter per mil ... tanken var full , körde 65 kilometer och tanken var bara 3/4 full .. undra om nån kunde tipsa eller hjälpa mig vad felet kan ligger ?? jag fundera på om det är bränsletrycksregulatorn eller nånting liknande ??
Mvh
Björn
Hur går den allmänt då? Med dessa förbrukningar torde den ju knappt vara körbar,,, ja iaf runt 0,7l/milen har mina Micror jag haft dragit i snitt.
Hur välservad har denna varit? Bara ett igensatt luftfiltret kan ge betydligt högre bränsleförbrukning, mindre vanligt är att bränsletrycksregulator skulle vara defekt, och inga bränsle läckage finns eller luft läckage kring förgasare/insug?
Den gå hur bra som helst det är ju problemet ... bara lite slö när man gasa på tycker jag men de e nog ventilspelet , den är välservat , den gick genom varenda service, köpte den ju av min granne och han e noga med sina bilar;) , inga bränsleläckage nånstans som jag har sett , luftfiltret tro jag inte för att jag hade haft ett sportfilter på den , trodde först att de ha varit sportfiltret så jag plockade bort det , men fortfarande dra han så mkt , originalfiltret är inte igensatt....luftläckage kring förgasaren vet jag inte, ska köra in den imån i verkstaden och kolla med min lärare men de ska jag nog kolla upp om det finns ett läckage kring förgasaren/insug .... lambda sonden ?? men då skulle nog avgasvärderna var för högt eller ?
Ja bränslestyrningen av dessa snik insprutare (elektrisk förgasare) kan strula en del, och ett tips att snabbt kolla upp eventuellt luftläckage är att med bilen på tomgång spraya startgas på misstänkta ställen och finns där läckage så rusar varvet i väg.
Har du någon koll på några aktuella avgasvärden är, som kan ge vägledning och visst kan det vara lamdsonden som är defekt men isf bör man börja med att låta mäta upp den, utan att göra en massa onödiga byten i blindo.
Att den verkar olovligt slö har helt klart med att den får för mycket soppa,, och det lär lukta duktigt med bensin i avgasröret,,
jo ... lite luktar de nog .... ja avgasvärderna har jag från sista besiktningen ( september ) så jag ska nog kolla upp allt som e nämnt här och sen får vi se hur de blir ... men jag ska höra av mig imon efter att jag ha testat och allt ... kanske bli de intressant att veta för er vart problemet är / var .....
Mvh
Björn
Skojar du,, vi sitter som tvättsvampar och drar åt oss erfarenhet.. :-)
okej .. då är de lugnt ... ;) ... mina kompisar säga att de skulle var förgasaren som e fel inställt ... ska kolla upp allt imån ...
Skulle kunna vara så, men i den bemärkellsen är det inte mycket förgasare det handlar om då det i stort bara är ett fäste för insprutaren, men visst det finns en del elektronik runt en sådan som kan spöka.
Men hör av dig du med hur det går osv,, :-)
ja du ... förgasaren är okej , ingen läckage vid förgasaren , avgasvärderna okej ( O2 ligger på 11 nånting och lambda på 1,9 ) lite för högt tycker jag :P .... mer hittade vi inte än .... kat är lite trasigt med
är det inte om vända siffror CO på 11 lät lite mycket tycker jag:eek:
O2 = syrehalt , CO och HC värde ligger på 0 , hål i kat , tändning står rätt , lambda sonden fungera , vet inte var felet kan ligger .... ska byter så snart som möjlig kat och avgasröret fram ..... får se om de bli bättre då .... avgasvärderna menar jag , vi vet inte vart felet kan ligger ...
hej har själv en micra 88 med samma typ av fel fast inte riktigt så jävligt
jag tror att jag hittat en del av felet genom att studera rep-handbooken
tycker att detta fel verkar vara ganska vanligt och ingen vet riktigt vad
det rör sig om men enl vad jag kunde konstatera så öppnade inte det
spjäll som stitter i luftrenarenaren den smala pipen som växlar mellan
att ta uppvärmd luft från avgas flänsen , detta spjäll manövrerades tidigare
manuellt för sommar/vinter körning , provade att helt enkelt koppla bort
vakumslangen som styr spjället å pluggade slangen med en skruv
när vakumslangen kopplas bort öppnas spjället helt
den tycks ha gått ner på ca 0.5 i förbrukning men ja tror att det kan vara
bimetallerna som sitter i luftrenaren som styr det hela är fel på
och även kan det vara den sk A+B ventilen som är en liten vakum grej
som sitter på förar sidan nedanför förgasaren , rephandboken finns på
https://www.supermotors.net/vehicles/registry/7742/23795-2