MMarko79Trådstart2009-11-27hejsan!
hur räknar man ut bensinförbrukningen med trippmätaren?
sist jag tanka så fick jag i 49,79Liter och nu när jag kört tanken tom nästan så stod trippmätaren på 620km, när jag skulle tanka igen,
delar man 49,79L med 620kr som det kostade då jag tanka sist?
jag får en värde på miniräknare 0,0802572 så har bilen dragit 0,8L/milen då?
jag har aldrig mätt bensinförbruknigen på trippmätaren! bara tankat och kört:OO
om det nu är rätt så som jag har mätt så är det normalt? för en golf manhattan 1.8L att dra 0,8L/milen. jag kör ju mycke stadstrafik för det mesta!
Nej,, man skall inte räkna in vad det kostar, utan det är liter dividerat med miltalet.
Alltså 49.79 liter dividerat på 62 mil = 0,8l/milen. :-)
Du ska tanka fullt igen och dividera antalet liter med antalet mil på tripmätaren.
Har du större/mindre däck än original så blir det fel om man inte tar hänsyn till diameterskillnaden.
jag har original däck 14 tum,
jag tanka fullt idag så 48,30L dividerat på 62Mil då fick jag 0,7L/mil,
och det verkar ganska normal förbrukning.
jag tänkte prova på Ecodriving ett tag och se hur mycket jag kan tjäna på det.
Återkommer med slutresultat om detta test.
tack för hjälpen!
Javisst det förutsätter ju med att man riktigt tankat fullt innan en gång,,, och det verkar ju med en rätt normal förbrukning för modellen i fråga,, och Ecodriving är med något att satsa på och sedan fortsättningsvis tillämpa detta konstant. :-)