Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Rem byte på Ford mondeo 98 2.0

Startad av andreas 202 · 2007-09-08 · 2 svar

andreas 202Trådstart
Tja...

Är det någon här som vet hur jag ska ta loss remmen på min mondeo??

Och med remmen menar jag den som sitter till generator vatten ac mm....

Det äe en 2.0 Zetec 16V

MVH Andreas
slirfeldt
Det är en relativ enkel operation på denna modell,, där spännarhjulet (sitter mellan generatorn och vevaxelns remskiva) som då skall med lämplig nyckel vridas med urs så att spänningen på remmen släpper och remmen kan tas av och motsvarande när ny rem skall på.

Åtkomsten av denna är lite trångt, så enklast är att lossa höger framhjul och lossa den lilla plast skivan nertill så kommer man åt hyfsatt denna spännare, sedan får man lirka litye med remmaren för att få den nya helt på plats och kontrollera extra någa att den ligger rätt på all hjul och är du lite osäker på remmrikningen så skissa gärna upp denna.

Lycka till!
ffe
Tja....

Tack för svaret det gick jätte fint tog bara 10 minuter att göra det....det behövdes verkligen den hade gått över 6år och nästan 7000mil...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil