Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Renault Laguna 99a med fukt i motorn?

Startad av AndreasEk · 2010-09-04 · 9 svar

AndreasEkTrådstart
Har en Renault Laguna 1,8 16V som jag gjorde en motortvätt på för 3 dagar sen, dessvärre så visste jag inte om att det "inte är smart" att göra :e Så nu när jag trycker ner kopplingen så går den upp till 4500 varv/min, så alltså när jag skall växla så åker varvet upp, vad kan det vara för fel? Jag har blåst rent det mesta på fukt och låtit huven vara uppe så det skall torka, men va kan det vara för fel? snälla hjälp mig med tips, akut!
slirfeldt
Är det så på denna motor att tändstiften sitter en bit ned i motorn så lyft samtliga tändkablar och så att det inte finns vatten/fukt i dessa hål som i så fall är viktigt att dessa torkas ur, som annars ger överslag och även kan skada dess tändspole/ar.

Men misständer motorn nu? Eller är det bara så att motorn rusar upp i varv vid nedtrycknimng av koppling?
jaaanas
@Peter H 61598 wrote:
Är det så på denna motor att tändstiften sitter en bit ned i motorn så lyft samtliga tändkablar och så att det inte finns vatten/fukt i dessa hål som i så fall är viktigt att dessa torkas ur, som annars ger överslag och även kan skada dess tändspole/ar.

Men misständer motorn nu? Eller är det bara så att motorn rusar upp i varv vid nedtrycknimng av koppling?




Motorn rusar upp i varv så fort jag trycker ned köpplingen.
jaaanas
jag blir inte klok på det hela, vid start av bilen så rusar motorn även om kopplingen inte är i botten, det måste ha kommit vatten in i insugsröret?
anden__z
För hög tomgång alltså. En trilskande tomgångsmotor kanske...
boheme
Klurigt problem.

Jag förmodar att du har insprut. Gå igenom alla komponenter, lossa anslutningar och spruta 5-56 i både hane och hona så får vi se om det gör någon skillnad.

Mvh Janne
jaaanas
vet någon här ett ställe där man kan hitta begagnade tomgångsmotorer på? det känns och låter nog som att det är de som är felet

Mvh Andreas
boheme
Prova bildelsbasen.se jag tittade in där och det finns.

Dom kallar det för tomgångsstabilisator.

Mvh Janne
anden__z
slirfeldt
Tomgången är alltså bra normalt tills så kopplingen trycks ner? Eller är den annars oregelbunden till att vara för hög kan det så vara denna tomgångsmotor/ventil som det finns några av som tex:https://www.laga.se/resultat.aspx?delkod=7465&bilkod=3851

Men om så är fallet pröva då med att lossa dess kontaktanslutning och se om någon förändring sker, men är tomgången annars normal och höjs sedan då kopplingen trycks ner låter det inte som felet ligger där iaf.

Fler trådar i Hjälpforumet Bil