Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Rosthelvete (fråga om rost o lackning)

Startad av zebastian_berg · 2004-04-25 · 7 svar

zebastian_bergTrådstart
Har fått en rostattack på min Escort.. speciellt runt tanklocket.. det visade sig när jag började pilla med rosten att det har sprutat upp sand o skit från bakdäcket o lagt sig på hög runt bensinröret bakom tanklocket.. där har den fuktiga skiten legat i åratal, och börjat rosta allt innifrån.. så allt är rostat o ramlar sönder.. tanklocket/röret har släppt från karossen o sitter löst.. ska försöka fixa allt det med kemisk metall o nät.. men:

Vad gäller lackning, efter primer, ska jag lacka... men, när jag sprayat med den där originallacken, blir det väl inte som lacken runt om? Måste man rubba o vaxa för att få den lika glansig? För mig brukar det alltid bli en liten skrovlig yta... o det ser ju jävligt amatörmässigt ut...

HJÄLP!
Brumm
Se till att du har en fin yta att lacka på, slipa med våtslippapper på spackel samt en bit utanför (på orginal lacken)

Se till att spackel är ordentligt tort innan du sprayar på färg. (vänta gärna ett par dygn)

Spraya färg i många tunna lager till det är ordentligt täckt.

Vänta sedan ett bra tag (jag brukar vänta ett par veckor) så färgen satt sig ordentligt.

Sen är det bara att gå på med rubbing för att jämna till ytan och kanterna. Och när du är nöjd så vaxar du området.

jag är ingen expert men det brukar funka rätt bra med ovan metod...
OpelMicke
Brumm wrote:
Se till att du har en fin yta att lacka på, slipa med våtslippapper på spackel samt en bit utanför (på orginal lacken)

Se till att spackel är ordentligt tort innan du sprayar på färg. (vänta gärna ett par dygn)

Spraya färg i många tunna lager till det är ordentligt täckt.

Vänta sedan ett bra tag (jag brukar vänta ett par veckor) så färgen satt sig ordentligt.

Sen är det bara att gå på med rubbing för att jämna till ytan och kanterna. Och när du är nöjd så vaxar du området.

jag är ingen expert men det brukar funka rätt bra med ovan metod...

gör som brumm men innan du lägger på bilens original lack så spruta mycket grundfärg med rostskydd i,, annars kommer rosten tillbaka :(

Lycka till!
Brumm
OpelMicke wrote:
gör som brumm men innan du lägger på bilens original lack så spruta mycket grundfärg med rostskydd i,, annars kommer rosten tillbaka :(

Lycka till!

Självklart hur kunde jag missa det?!?
zebastian_berg
Tack för era svar.. nu har jag fixat nästa allt... har spacklat, slipat osv... men, när jag lackade märkte jag att det inte blev så jämnt, asså, som resten av bilen.. det blir typ som lite skrovligt, inte för att det rann färg, utan som om färgen inte ville smälta samman o bilda en fin hinna...
försvinner detta när jag rubbar eller måste jag göra om?

Räcker det med att lacken torkar 2-3 dagar innan jag rubbar den?

ps, jag grundade inte med någon färg, hade bara primer där det var plåtrent.. resten är ju spackel, o det rostar ju inte.. ??!?! :q
OpelMicke
zebastian_berg wrote:
Tack för era svar.. nu har jag fixat nästa allt... har spacklat, slipat osv... men, när jag lackade märkte jag att det inte blev så jämnt, asså, som resten av bilen.. det blir typ som lite skrovligt, inte för att det rann färg, utan som om färgen inte ville smälta samman o bilda en fin hinna...
försvinner detta när jag rubbar eller måste jag göra om?

Räcker det med att lacken torkar 2-3 dagar innan jag rubbar den?

ps, jag grundade inte med någon färg, hade bara primer där det var plåtrent.. resten är ju spackel, o det rostar ju inte.. ??!?! :q

spackel rostar då inte iallafall men man kan väl göra noga ändå med rostskydd flera lager och sen bilens färg tycker jag.
Ludde_57
zebastian_berg wrote:
Tack för era svar.. nu har jag fixat nästa allt... har spacklat, slipat osv... men, när jag lackade märkte jag att det inte blev så jämnt, asså, som resten av bilen.. det blir typ som lite skrovligt, inte för att det rann färg, utan som om färgen inte ville smälta samman o bilda en fin hinna...
försvinner detta när jag rubbar eller måste jag göra om?

Räcker det med att lacken torkar 2-3 dagar innan jag rubbar den?

ps, jag grundade inte med någon färg, hade bara primer där det var plåtrent.. resten är ju spackel, o det rostar ju inte.. ??!?! :q
Förmodligen kom din toppfärg inte överens med grundfärgen vilket gör att den reser sig = krackelerar.

Slipa ner helt och lägg på ny grundfärg och toppfärg som passar ihop.
zebastian_berg
ajajajdå... :(

Så pass.. *suck*... jag som gjorde ett sånt fint jobb... :h

Får väl prova det då... ska grunden oxå vara spray? Är det lättast?

Fler trådar i Hjälpforumet Bil