Ttiso001Trådstart2004-04-01Bromsskivorna har fått rejäla rostkanter, i övrigt är de OK. Själva rostkanten sticker dock ut så pass långt att den skurit av sladden till bromsbeläggvarningen - alltså lyser varningslampan för dåliga bromsbelägg, trots att det är c:a 30% kvar.
Nu är jag i en rätt pressad privatekonomisk situation ett tag framöver och har helt enkelt inte råd att lägga 4 000 kr på nya skivor. Istället har jag en idé om att helt enkelt slipa ned rostkanten med t ex en borrmaskin med sliptrissa och bara byta bromsbelägg så att jag i alla fall slipper irritera mig på bromsvarnignslampan - skulle det kunna funka ett tag, tills min ekonomiska situation stabiliserat sig....? (Bromsskivorna är i övrigt OK, inte skeva eller så.)
Jag har också hört att det finns "proffs" som kan slipa till rostiga bromsskivor direkt på bilen; vad kostar det?
Enklaste sättet är att ta en vinkelslip som man slipar bort kanterna med, samtidigt som man snurrar snabbt på navet/bromsskivan.
En annan variant är att man tar loss skivan och därefter slipar/svarvar ner kanten.
Egentligen ska man inte slipa ner kanten på en bromsskiva om den är väldigt mycket nött, då risken finns att skivan blir så tunn och spröd att den splittras under färd med olycksrisk som följd.
Något förslag på verkstad i Sthlmstrakten som svarvar bromsskivor?
Har du ingen rondell själv då ?
Arbetet görs på plats och tar inte lång stund alls.
Vilken bilverkstad som helst kan väl göra detta arbete ( vinkelslipsvarianten ) ring & hör med din lokala verkstad.
Anders P wrote:
Har du ingen rondell själv då ?
Arbetet görs på plats och tar inte lång stund alls.
Vilken bilverkstad som helst kan väl göra detta arbete ( vinkelslipsvarianten ) ring & hör med din lokala verkstad.
Nja, jag har liksom lite tummen mitt i handen...någon vinkelslip har jag inte, däremot en borrmaskin och sliptrissa - kanske det duger? Men hur ska jag sätta snurr på skivan samtidigt som jag slipar? Måste jag inte demontera bromsoken för att få ordentlig snurr :q
Det räcker bra om du med handkraft snurrar skivan på plats, slipar du skivan stillastående är det lätt hänt att slipa för mycket.
I.o.f.s spelar det inte någon större roll, men bäst resultat får du om du slipar jämt runt hela skivan.
De bilar jag gjort det på har jag ej behövt ta loss oken på, det går ganska bra att få ner slipskivan mellan bromsskivan och skölden bakom den.
Slipstift kan fungera men tar bra mycket längre tid att använda samtidigt som borrmaskinen är otymplig att använda.
Fråga hellre på någon verkstad eller någon bekant om de kan hjälpa dig eller låna ut en rondell.
Anders P wrote:
Det räcker bra om du med handkraft snurrar skivan på plats, slipar du skivan stillastående är det lätt hänt att slipa för mycket.
I.o.f.s spelar det inte någon större roll, men bäst resultat får du om du slipar jämt runt hela skivan.
De bilar jag gjort det på har jag ej behövt ta loss oken på, det går ganska bra att få ner slipskivan mellan bromsskivan och skölden bakom den.
Slipstift kan fungera men tar bra mycket längre tid att använda samtidigt som borrmaskinen är otymplig att använda.
Fråga hellre på någon verkstad eller någon bekant om de kan hjälpa dig eller låna ut en rondell.
OK, tack för tipset. Då ska jag göra ett försök nästa helg när jag ändå ska byta till sommarsulorna :)
OK, då har jag försiktigt slipat till skivorna bak (fram var de helt OK). Det som förvånar mig är dock att bromslampan långa stunder är släckt, för att då och då blinka till längre eller kortare stunder - hur f-n kan den göra det om sladden till det ena bromsbelägget är av som man påstod på verkstan...???? Och det är minst 30% belägg kvar.... Kan det vara något annat fel.....?
Antingen har du för lite bromsvätska i behållaren och den varnar för det då bilen kränger och nivån ändras p.g.a krängningarna.
Eller så kommer sladdstumpen åt någon del av karossen och jordar så att lampan tänds.