SSaffe STrådstart2009-05-31Nuförtiden får man ju inte oljebehandla bilar som förr. så vilket är det bästa rostskydden för underredet och övriga bilen? biltemas produkter, är det nått att ha tro?
vad är det som säger att man ej får göra detta??
iof fräter spillolja på plåten
var det gäller medel så sägs det att dinitrols produkter ska vara det bästa
medans det absolut sämsta är tectyl som får bilen att försvinna fortare än kvickt
men det ska vara vaxbaserat iaf. med goda penetrerande egenskaper särkilt om det redan finns rost
Mmattiassennehed2009-06-01 · #För 30 år sedan var min bil 9 år gammal och i gott skick. Den fick sig en mirakelkur med bilens gamla spillolja+trögflytande tectyl. Tectyl blandat med 25-50%olja.
Inte så noga. Plockade ur all inredning och sprutade i alla vrår. Penslade blött på golvet under golmattorna + koffert också. Rosten kryper som bekant inifrån och ut.
Alla balkar och hålrum + underredet fick sin dos.
Bilen stod alltid utomhus.
Medan de flesta av bilens systrar och bröder rostade bort förblev min
bil som den var innan behandlingen. Skärmkanterna bak har alldrig rostat
vilket är standard på alla ogalvade bilar.
Avfettning har varit förbjudet på bilen då detta löser upp oljan i skarvarna.
Har heller alldrig högtryckstvättat under eftersom vattnetrycket till sist tvättar bort den blöta tectyloljeblandningen.
Till för 14 år sedan hade bilen rullat 48-tusen mil då den fick ny lackering
och blev en garagebil som i dag är min sommarfinbil.
I dag rullar den som veteranbil.
Spilloljan luktar några veckor efter. Speciellt när det blir varmt av solen i bilen. I dag skulle jag använda ny billig olja istället.
Ja, just det...jag har gjort samma behandling på 2 bilar till.
Även de bilarna rullar omkring i gott skick som bruksbilar men matta i lacken.
För den som inte gillar att bli riktigt nedkladdad vid renovering är denna
behandling inte att föredra.
Bilarna är gamla volvobilar.
@a128 44621 wrote:vad är det som säger att man ej får göra detta??
iof fräter spillolja på plåten
var det gäller medel så sägs det att dinitrols produkter ska vara det bästa
medans det absolut sämsta är tectyl som får bilen att försvinna fortare än kvickt
men det ska vara vaxbaserat iaf. med goda penetrerande egenskaper särkilt om det redan finns rost
menar du att tectyl s produketer är dom sämsta ? jag har då läst att de ska vara blnad dom bättre
jag vet en släktning som jobbade på sjön där hade man tectyl men det rostade värre än utan jag tor om jag ej hörde fel så slängde man skiten över bord
ett bra rostskydd ska vara gjort för våra skandinaviska förhållande
tectyl är ingen skandinavisk produkt, fungerar möjligen på rostfria/fabriksnya bilar i
länder med varmare klimat
ska man behandla med tectyl måste all rost först tas bort eftersom den ej har några vidare penetrerande egenskaper, kommer man år rost i dolda utrymmen ??