Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

Rycker när AC-kompressor slår till

Startad av robehaka · 2008-08-11 · 3 svar

robehakaTrådstart
Hej,

Har en V70 AWD-00 som rycker till när AC slår på. Inga felkoder visas vid avläsning dator. Fenomenet började efter ca 12500 mil. Volvo verkstad vet inte vad det är, men gissade på trög kompressor. Har bytt kompressor men felet finns kvar.
Någon som varit med om detta och som vet hur man kommer till rätta med problemet?
slirfeldt
Tråkigt när inte ens en volvoverkstad vet på felet,,, och "trög" kompressor låter med väl långsökt och ställer som sådan sällan till liknande fenomen,, men fråga hellre i stället en aktoriserad AC firma som troligt har bättre svar och som även är deras specifika arbetsområde.

Men är det fråga våldsamma ryckanden då den slår till, alltså så det även syns på varvräknaren? För som sagt detta fenomen är iaf vad jag känner till inte speciellt vanliga.
GreenLine
Hej igen,

Det är synd att säga att den rycker våldsamt. Känns mer som om någon skulle skjuta på bilen just när relät slår till, som om den överkompenserar effektminskningen då kompressorn slår till. Mest irriterande är det vid "flyt"- körning då dett känns med ca 6sek mellanrum. Någon har antytt att det är ett mekaniskt fel när inga felsignaler läggs ut. Tyvärr kostar det för mycket att prova sig fram. Har diskuterat med flera aktorisrede AC firmor utan att få något självklart svar. Hoppas att någon i detta forum kan komma med ett bra tips.
lenaola
sitter ngn sån kompensering för acn som ska höja tomgången, men den ska ju ge fan i motorn om det är varv på motorn. ett litet ryck kan jag också känna när jag accelererar och ac:n drar igång då tappar man märkbart på motoreffekten, men inte så som du beskriver.... Konstigt att ingen verkstadkan få ordning på det.... låter nästan som en felprogrammerad styrbox som kompenserar oavsett motorvarvtal...

Fler trådar i Hjälpforumet Bil