Motorforum.nu

ForumHjälpforumet Bil

"Ryckig" gång och kass benzinforbränding Opel Vectra-00

Startad av Micke79 · 2012-01-05 · 5 svar

Micke79Trådstart
Har en Opel Vectra 2,2 från 2000, den ryckar som en galen når jag kör, värst når den har blivit varm, benzin forbrändingen är helt galen, gissar att den kör 5-6 km pr liter bränsle, någon bra forslag till va som kan vara fel??? Motor lampan har lyst 2-3 gångar på 1 månad, men är släckt nästa gång jag kör.....
boheme
Kan vara systemets tempsensor som är felaktig så att systemet tror att motorn är kall oaktat den i verkligheten håller bra arbetstemperatur. Detta medför att systemet anrikar med för mycket bränsle så att motorn går dåligt och drar mycket bensin.

Mvh Janne
aElubbomoumkix47
Ska nämnas att det låter som att den går på 3 Cylindre också.....
slirfeldt
Jo satsar med till defekt temperaturgivare som då fortsätter bränsleanrika motorn som då ger motorn betydligt fettar på bränsleblandning även vid varm motor. Som då kan ge sådana fenomen plus att den med drar väldigt mycket bränsle så pass att den surar ner som tex en cylinder. Men går den även på 3 cylindrar som kall med?

I så fall bör man med kolla upp tändstiftens skick och eventuellt byta dessa.
aElubbomoumkix47
Är inte säker på att den går på 3 Cylindre, jag tycker bara det låter så, men har inte så jäkla mycket koll på bilar.... Tändstift blev bytat för 2 veckor sen. Men får testa att byta temperaturgivare, är det inte det, är DEN iallafall ny :-) Tackar, hoppas det hjälper
slirfeldt
Jo det kanske kan vara lite svårt att höra om den just går på 3 burkar men går den risigt även som kall och om inte så tyder det än mer till defekt temperaturgivare (den till styrboxen). Iaf så är det en bra bit på väg i felsökningen med den bytt iaf. :-)

Fler trådar i Hjälpforumet Bil