ryckig gång vw t4

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #10982
    willep
    Deltagare

    2,5l bensin digifant t4 1992års modell. ca 19000mil
    Har en tid haft problem med ryckig gång vid jämn hastighet.
    Har bytt alla tänddelar och vacumslangar. Har provat injektor cleaner. Inga felkoder finns och gasspjällspot verkar ok.

    Kan vara en slump men möjligen är problemet större när bilen är fulltankad.

    har även lagt märke till att det är väldigt stort vacum i tanken när jag lyfter tanklocket,
    skall det vara så?

    Bilen klarade avgasvärden på bilprovningen utan problem, skulle lambdasonden kunna ge dessa symptom trots det?

    Vad är nästa steg att kolla upp?
    Kan jag utesluta något av bränslepump, filter, tändspole, styrbox, fördelare, injektorer?

    tacksam för alla tankar kring detta

    #54816
    slirfeldt
    Deltagare

    Jo det har avhandlats en hel del Caravelle bara här på forumet under åren som du även kan söka igenom,, men detta med ryckigheten gäller det både kall som varm motor och vid alla hastigheter?

    Har själv lite svårare att hitta lämpligt samband med att detta skulle tillta med mera bränsle i tanken, men att kontrollera bränsletrycket kan ju vara en väg att avskriva bränslepump, det där med vakum i tanken är normalt till viss del men pröva en tid med tanklocket av eller använd ett så kallat nödtanklock som inte tätar helt och se om det blir bättre, på den egna caravellen vill jag minnas inte förekom något sådan vakum.

    Annars är det med dessa tämligen vanligt förekommande defekta tändspolar, hallgivare som jag för egen del hade stora problem med dåvarande caravellen och få mil föresten på denna, då den egna 95: an hade passerat modiga 75 000 mil. 🙂

    #54858
    Beson
    Deltagare

    bilen går “småryckigt” jämt. Inte säskilt kraftigt så att det märks i transmision eller så utan bara “irriterande”. Det är definitivt när den är varm det märks bäst. Även under sparsamt gaspådrag märks det tydligt och det blir inte värre vid acceleration. I övrigt går den som en klocka, inga tomgångsproblem eller startsvårigheter. Vilka symtom brukar en dålig hallgivare respektive tändspole visa?

    När jag tar av tanklocket suger det ordentligt flera sekunder
    så det är ett rejält vaccum i tanken. På vilket vis skall tanken luftas, är det genom tanklocket eller? Vaccum byggs väll upp snabbare när tanken är full tänker jag.

    #54860
    slirfeldt
    Deltagare

    Detta var/är precis dom kuskigt liknande symtomen jag med hade med den dåvarande caravellen och efter det att nära på hela tändsystemet hade bytts ut (i vild förtvivlan,,) och enriktningen kom in på hallgivaren.

    Som mycket riktigt var defekt och mot slutet av hundratals ryckande mil kunde man till och med läsa av på tempmätaren då den skulle tvärklippa och då den precis nått dryga 90 grader, och gick sedan att återstarta då den svalnat,, så det tog en stund att köra hem den sista milen.

    Men iaf så är det väl ingen garanti att det är likadant i ditt fall men lyft gärna på fördelarlocket, fördelararmen och eventuellt täcklock och känn om det luktar typ bränd elektronik, så skulle iaf jag sätta slant på att byta hallgivaren som är löst utbyttbar.

    Visserligen lite pillgöra men fullt möjligt och som även omnämts här på forumet om man inte satsar på en bättre begagnad fördelararm, dom flesta iaf 90 tals bilar och framåt har någon form av gasåtervinning från tanken och sätts denna funktion ur av någon anledning så det blir tvärstopp med tilluft.

    Är då tanklocket helt tätt blir det bara mer och mer vakum tills motorn stannar och det är väl inte en helt miljökorrekt metod, men ofatst fungerar bilen igen, efter att detta konstaterats borra ett litet hål i tanklocket.

    Men som sagt tidigare så testa att köra utan tanklock eller med detta löst påskruvat, denna har ju tanklucka med,,

    #55490
    Beson
    Deltagare

    Nu rullar bilen igen efter bromsrörsbyte. Jag passade på att byta bensinfilter och hittade även felet som gav vaccum i tanken. Det var kolbehållarens lufthål som var igensatt med lera! Kontrollerade även filtret i tanken på pumpen. Tyvär så rycker bilen fortfarande så vi letar vidare efter felet. Nu återstår att kolla upp tändspole, hallgivare, motorstyrenhet, bränsletrycksregulator. Var börjar jag? Hur byter man hallgivaren, måste fördelaren bort först? Hur stor är sanolikheten att det är givaren (MAP) i motorstyenheten som ger detta symptom? flera tips någon………..?

    #55494
    slirfeldt
    Deltagare

    Just det denna kolbehållare sitter med lite utsatt till och ger då igensatt dessa symtom och vakum i tanken är ett faktum,, svårt att säga var du skall börja utan att för den skulle hamna i “byta friska grejen karusellen”.

    Men frågar du mig med en tidigare ryckande Caravelle och efter efter mycket felsökande och även provbyte av komponenter så visade det sig att just hallgivaren var dålig i det fallet och bilen i fråga visade med liknande symtom tills den bara blev värre och tvärklippte tändningen vid uppnådd motortemperatur.

    Mer info och byte av denna hittar du tex här: https://www.motorforum.nu/showthread.php?t=5025&highlight=hallgivare+golf andra med med dessa vanliga felorsaker brukar vara tändpolar som spricker som kan vara lite svårkontrollerad,, gaslägesgivaren är en annan detalj, men har du inte gjort det så börja med att lyft ena batteripolen en 30 minuter för att så nolla minnet till styrboxen som i vissa fall kan ha verkan.

    #55629
    Beson
    Deltagare

    Batteriet var urkopplat en vecka när jag bytte bromsrören. Desutom har jag läst av felkoder och det finns inga. Har idag kikat in i fördelaren och där ser ganska skitigt ut. Tänkte att jag skulle byta hallgivaren bara för att utesluta den. Har nu sökt förgäves efter en givare verkar stört omöjligt att få tag i till denna fördelare. (motorkod AAF) trots att detta är ett vanligt fel hittar jag ingen info om just denna hallgivare. VAG har endast utbytes fördelare för 2500kr. Kan det vara så att hallgivaren är NITAD i just denna fördelare? Jag är övertygad om att annan givare kan användas men jag måste säkert veta vilken som passar, vem vet? Lätt värt 2500 om problemet var ur världen men surt om det inte är det som är felet. :confused:

    #55630
    slirfeldt
    Deltagare

    Med största sanorlikhet är även denna hallgivare separat utbyttbar, även om vissa vag verkstader hävdar att detta inte alls är möjligt utan hellre vill sälja ny nämda komplett fördelararm dyrt.

    Men hör med en bilelektrisk firma så fixar dom troligt snabbt fram en passande givare och minns inte egna motorkoden i egna caravelle 2,5 95an, men hittade dess originalförpackning av märket Bosch och har iaf Bosch nummer: 1 237 031 296 och går lös på runt 300:- och även den egna givaren var så med nitad,, men medföljande skruvar så var den tämligen snabbt utbytt och iaf den bilen blev sedan totalt ryckfri.

    Denna givare köpte jag iaf löst hos vag återförsäljaren i Tierp som även gav detta tips på att denna hallgivare är löst utbyttbar,, känn även om det luktar “elektronikbränt” om dess givare som med stärker dess defekt.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Vatten i bagaget Talisman grandtour

Jag har vid två tillfäy sett att det varit vatten i bagaget vid reservdäcket. Första gången slog jag bort det och tänkte att en vattenflaska...

Strul med dragkrok Mercedes c-klass.

Strul med dragkrok Mercedes c-klass. Årsmodell 2011 Får upp varnings text i instrumenteringen när jag öppnar bildörren eller startar bilen att det är något fel...

Temp mätare sköt upp till max

Var ute och körde i ca 1h. Temperaturen låg precis där den skulle vara utan att gå upp eller ner. Jag stannar sedan i driven...

Vibrationer i ratten – Volvo V70

Hej! Har en Volvo V70 D3 manuell från 2010. Senaste tiden har det uppstått vibrationer i ratten. Vibrationerna börjar komma i 90-100km/h och blir därefter...

Posters på klassiska sportbilar

Har sedan några dagar en kickstarter https://www.kickstarter.com/projects/1062605378/classic-sports-car-posters igång för att kunna trycka upp posters av klassiska sportbilar, tyvärr har det inte gått så bra som...

Ligier js50 skakar från motorn/ratten

Har en Ligier js50 2018 årsmodell som skakar från motorn/ratten vid stillastående. Känns som att någonting sitter löst. Vad kan det bero på?